Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM Koeajo

Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium

11.6.2008

Hyvälle apajalle

Ford Kuga

Katumaasturikanta on löytänyt tyylinsä, kokoluokkansa ja asiakkaansa, joten siihen saumaan on helpompi tuoda uusi tarjokas kuin joitakin vuosia sitten. Ford Kuga on tällä muotilla tehty auto, joka varmasti ottaa osansa näiltä apajilta, mutta sillä on myös jotain annettavaa.

Ford on lähtenyt liikkeelle kahdella Kuga-versiolla, joista etuvetoista ei tuoda Suomeen. Meillä myynnissä olevat autot ovat tavallisissa tilanteissa etuvetoisia, mutta jos pyörät sutivat, Haldex-monilevykytkin jakaa momenttia myös takapyörille.

Kooltaan Kuga on verrattavissa mainittuun Tiguaniin - se ei ole luokkansa suurimpia, mutta kuitenkin pitempi kuin esimerkiksi yksi luokan suosikeista, Toyota RAV4. Kugan pituus/leveys/korkeus ovat numeroilla merkattuna 4,44/1,84/1,71 metriä.

Euro NCAP -törmäystesteissä Kugan turvavarustelu todettiin hyväksi, ja samaan sarjaa pitää lukea myös ajovalot.
Kugan kaksilitrainen TDCi-moottori on rakenteeltaan samanlainen kuin esimerkiksi Mondeossa ja S-Maxissa käytetyt voimanlähteet, mutta tehoa on muutama kilowatti vähemmän. Huipputehoksi on mitattu 0,8 baarin ahtopaineella tasan 100 kW (136 hv) kierrosluvulla 4 000 r/min. Vääntöä on 320 Nm eli enemmän kuin monessa 3,5-litraisessa bensiinimoottorissa. Maksimivääntö on tarjolla jo 2 000 r/min käyntinopeudella.

Polttoainetta kului koeajon aikana keskimäärin 7,4 litraa sataa kilometriä kohden, ja se on kohtuullista 1 700 kiloa painavalle suorituskykyiselle autolle. On myös huomattava, että moderneista piirteistään huolimatta korkeakorinen auto ei ole erityisen virtaviivainen, eli siihenkin nähden kulutuslukemat ovat kohdallaan.

Kugan voimansiirtoon kuuluu kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto ja ruotsalaistaustainen Haldex-monilevykytkin, joka annostelee takapyörille menevän voiman. Tavallisessa ajossa Kuga on etupyörävetoinen, mutta kytkin voi määrätä etu- ja takapyörien väliseksi vetosuhteeksi 50/50, jos etupyörien pito ei riitä. Voimanjako tapahtuu portaattomasti.

Kuga on matka-ajossa erinomaisen suuntavakaa, ja ohjauspyörän kautta saa kaiken sen tiedon, jota kuljettaja tarvitsee.
Hitaassa taajama-ajossa jousitus on pintakova ja muuttaa nupukivetyksen ja kaivonkannet havaittavaksi tärinäksi ja tutinaksi, vaikka alusta sinänsä on kiitettävän äänetön.

Maastossa jousitus toimii kiitettävän hallitusti - se on kantava, mutta myös elastinen ja maaston muotoja seuraava. Jousitusgeometrian ansiosta pyörät löytävät hyvän pidon, ja vedätyksessä purenta vain paranee.

Vetopitoa parantaa myös ”elektroninen tasauspyörästöjen lukitus”, mikä tarkoittaa sitä, että jarrujärjestelmä jarruttaa tai lukitsee yhden pyörän kummaltakin akselilta, jos tämä sutii tyhjää. Näin voima saadaan siirrettyä pitävälle pyörälle.

Jarmo Sukava (Tiivistelmä TM:n 12/08 artikkelista, s. 154-159)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Ford Kuga-merkkisiä autoja.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto