Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Honda Jazz 1,4i Comfort

23.2.2009

SOIVA PELI


Jari Kujala, kuva

Honda Jazz on pieni monikäyttöauto, johon on ladattu ominaisuuksia ja ulottuvuuksia, joita ei ole alle nelimetriseltä autolta totuttu vaatimaan.

Toisen sukupolven Honda Jazzin akseliväliä on venytetty, kokonaispituutta kasvatettu, leveyttä lisätty ja vain korkeus on ennallaan. Honda Jazz on 3,9-metrinen, viisiovinen tila-auto, joka on rekisteröity viidelle hengelle, ja se painaa 1 135 kiloa.

Jos joku näkee uudessa Jazzissa piirteitä Honda Civicistä, se selittyy pitkälle eteen ulottuvasta kaltevasta tuulilasista ja samalla tavalla kaarevasta kattolinjasta. Matkustajien ympärille on onnistuttu saamaan miellyttävän ilmava tunnelma, joka perustuu hyvään näkyvyyteen, väljiin tiloihin ja ryhdikkääseen istuma-asentoon.

Koeajettu Jazz Comfort oli positiivinen tuttavuus, koska sitä ei ollut ”jalostettu” hillittömällä lisävarustemäärällä liian hienoksi. Sen ainoa lisävaruste oli 64 euron arvoinen tekstiilimattosarja.

Mallisto tuntee neljä erilaista varustetasoa ja kaksi valinnaista moottoria. Edullisin Jazz on Trend 1,2-litraisella, 66 kW:n moottorilla - 16 300 euroa. Kallein 1,4i Exclusive i-Shift maksaa jo 22 000 euroa. Lisäeuroilla teho kasvaa 73 kilowattiin, taivas aukeaa lasikaton läpi ja vaihteistokin on portaattoman sijasta kuusinopeuksinen i-Shift-robottivaihteisto.

Hyviin uutisiin ja varusteisiin pitää lukea myös asialliset ajovalot, joista on saatu ulos entistä enemmän valotehoa, joka näkyy myös kantamassa. Valojen pesimet puuttuvat harmillisesti, eikä niitä ole edes saatavana, ellei sitten itse asenna. Lista ei myöskään tunne kaasupurkausvaloja.

Moottorin huipputehoksi on mitattu 73 kW (100 hv) 6 000 r/min pyörintänopeudella ja väännön huippu 127 Nm saavutetaan 4 000 r/min kohdalla. Hondan suorituskyky on hyvä omassa luokassaan, ja moottori antaa tehoa riittävän laajalla pyörintänopeusalueella. Kokoonsa nähden koneesta irtoaa tehoa alhaisillakin pyörintänopeuksilla mukavasti.

Taajamissa Jazz on entiseen tapaansa näppärä käsiteltävä - se kääntyy renkaasta mitattuna takaisin tulosuuntaan alle kymmenessä metrissä, ja ohjausta on saatu nopeutettua.

Hyvää kääntyvyyttä täydentää ohjauksen keveys, joka on saatu aikaan sähkötehosteisella ohjausvaihteella: sähkömoottori antaa tehostavan voiman suoraan ohjausvaihteelle ilman hydrauliikkaa.

Hondan ohjauksen pulma on kuitenkin ennallaan. Ohjaustuntuma on puutteellinen, eikä ohjaus keskitä suorilla osuuksilla juuri ollenkaan, vaan auto jää ikuisesti kaartamaan. Kuljettajan on pidettävä Jazz halutussa suunnassa käsipelillä, vaikka asian olisi pitänyt hoitua jo edellä mainitulla caster-kulman lisäyksellä - auton tulisi kulkea holhoamatta suoraan.

Väistökokeessa ohjauksen nihkeys kirjattiin myös, mutta Jazzin ajokäytös havaittiin entistä paremmaksi. Yhtenä tekijänä on ajonvakautus, mutta myös alustaan tehdyt muutokset vaikuttavat.

Jarmo Sukava (tiivistelmä TM:n 4/09 artikkelista, s. 130-135)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Honda Jazz-merkkinen auto.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto