Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Hyundai Accent 1,6 GL

5.7.2006

Hyundai on Korean suurin autonvalmistaja – myös yksi maailman suurimmista – jolla on vahva tahto saada tuotteisiinsa eurooppalainen korostus. Saksassa, Opelin tehtaan naapurissa on moderni suunnittelukeskus, ja uudet nelioviset Accentit valmistetaan Turkissa.

Kansainvälisesti menestyneimmän Hyundai-mallin, Accentin tuorein versio esiteltiin jo New Yorkin autonäyttelyssä puolitoista vuotta sitten, mutta virallisemmin Geneven näyttelyssä tänä keväänä.

Moottoreita ja korimalleja on useampia, mutta Suomeen tuodaan tällä hetkellä vain neliovista sedania (ainoa Turkissa valmistettava Accent-versio) 1,6-litraisella bensiinimoottorilla. Myyntiin tuleva mallisto laajenee varmasti, kun dieselit ja muut versiot ehtivät Koreasta tänne.

Korirakenne, pohjalevy ja akselistot ovat kokonaan uudet. Auton mittoja on kasvatettu joka suuntaan, mutta kokoluokka on säilytetty ennallaan. Olemme siis tekemisissä 4,3 metriä pitkän ja 1,7 metriä leveän auton kanssa, jossa akseliväliä on tasan 2,5 metriä.

Ensimmäisessä Accentissa oli ensimmäistä kertaa kokonaan Hyundain suunnittelema ja valmistama moottori. Uudessa Accentissa on jo pitkään tuotannossa olevan moottorisarjan viimeisin versio. Huipputehoksi on mitattu 82 kW (112 hv) ja väännön huipuksi 142 Nm.

Liikkeelle lähtö onnistuu helposti, koska kytkin toimii moitteettomasti ja moottori vetää pienilläkin kierroksilla. Kuitenkin vääntö alakierroksilla on vaatimaton ja tuntuu vaihtelevan, ikään kuin muuttuva venttiilien ajoitus ei joka kerta olisi täysillä mukana. Kuitenkin kierroksilla moottorin veto on herkkää ja riittävän tehokasta.

Joissakin Hyundai-malleissa kulutuslukemat ovat olleet hieman yläkantissa, mutta Accent liikkuu kuljetuskykyynsä nähden kohtuullisilla polttoaineannoksilla..

Uusittu alusta toimii lyhyissä heitoissa ja kovinkin risaisilla tienpinnoilla riittävällä tomeruudella, mutta esimerkiksi pitkissä heitoissa iskunvaimennus takana tuntuu edelleen liian löysältä.

Väistökokeessa jousitus vaikutti lyhytliikkeiseltä, ja tunnelmassa oli jotakin samaa kuin alipaineisilla renkailla ajossa.Ohjaustunto ei ollut paras mahdollinen, ja tehostus myös loppui kesken käännösten aikana, eli ohjaus kipsaantui – muuttui kankeaksi juuri silloin, kun tehostusta olisi tarvittu.

Ohjaus tuli esille myös maantieajossa. Accent reagoi sivutuuleen, ja sitä seuraava lievä suunnanmuutos osuu juuri sille ohjauksen asennolle, jossa tunto on huono.

Muuten sähkötehosteinen ohjaus palauttaa riittävällä terhakkuudella, ja siinä on paikoin ihan riittävän hyvä tuntokin, joten lähellä oikeaa aluetta kaikesta huolimatta ollaan.

Accent on auto ”ostajat ilman rajoja” -tyyppiselle kansanosalle, jolla on asenteissaan liikkumatilaa, eikä jumiutumista ole vielä tapahtunut.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 13/06, s. 154-159)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Hyundai Accent-merkkinen auto.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto