Uusi tulokas

Hyundai Getz on uusin tulokas pikkuautomarkkinoillamme, myös merkkinä Hyundai on varsin tuore tulokas. Mallina Getz on uusi aluevaltaus Hyundaille, sillä aiemmin tällä korealaismerkillä ei ole ollut tarjota tämän luokan autoa.

Korealaisista autoista vain Hyundai on rantautunut Suomeen. Hyundai Getz esiteltiin yleisölle keväällä Geneven autonäyttelyssä. Suomeen se tuli jo syyskuussa ja nyt myynti on päässyt käyntiin. Moottoreita on Getziin tarjolla kaksi, 1,1-litrainen ja 1,3-litrainen, jotka molemmat ovat nelisylinterisiä ja kaksitoistaventtiilisiä. Myöhemmin valikoima laajenee 1,5 litran kolmisylinterisellä dieselillä.

Ulkomitoiltaan ja muodoiltaan Getz edustaa nykyistä suuntausta tässä luokassa eikä siten poikkea uusimmista kilpakumppaneistaan. Vaikka kori on sangen korkea, se on silti sopusuhtainen, joten auto ei näytä silmiinpistävän korkealta tötteröltä.

Tilaa on pikkuautoksi mukavasti ja etupenkillä on riittävästi tilaa ja siellä myös viihtyy, sillä istuimen muodot ja säätövarat sattuvat varsin hyvin kohdalleen useimmille kuljettajille. Takapenkkiä voisi jopa sanoa tilavaksi kahdelle aikuiselle auton kokoon nähden.

Getzin nokalla on Hyundain 1,3-litrainen nelosmoottori, jossa on kaksi imuventtiiliä ja yksi pakoventtiili sylinteriä kohti. Ilmoitettujen arvojen perusteella moottori vaikuttaa olevan kokoisekseen varsin tehokas 60 kilowatillaan. Normaalissa ajossa moottori tuntuu vetävän hyvin pienillä kierroksilla, joten se antaa itsestään sitkeän kuvan.

Tämän ja ilmoitettujen arvojen perusteella voimaa odottaisi löytyvän tarvittaessa ripeäänkin menoon. Mutta näin ei ole, vaan suorituskyky jää verkkaiseksi, sillä meno ei tahdo maistua kierroksiakaan käyttämällä.

Ääritilanteissa Getz käyttäytyy rauhallisesti, joskin perä irtoaa ensin luistoon. Luistot ovat rauhallisia ja siten helposti hallittavissa, kun ohjaus on riittävän tunnokas, eikä tehostimen toiminnassa ole kuolleita kohtia.

Väistökokeessa, jossa ääritilanteiden käytöstä tutkitaan, ei ohjauspyörän kääntönopeus eikä kuormakaan muuta merkittävästi auton käytöstä ja luonnetta, joskin perä irtoaa hieman herkemmin luistoon. Maantiellä suuntavakavuus on kunnossa, autolla on luontainen taipumus pysyä suunnassa ja ohjaus toimii siedettävästi.

Hyundai getz tarjoaa kilpailukykyiset tilat, ominaisuudet ja ajettavuuden pikkuautoluokassa, joten autoon on helppo tottua ja hyväksyä. Myös varustelu on auton hintaan nähden jopa runsasta. Ainoat moitteet koskevat moottoria, joka on sekä janoinen että laiska tämän kokoiseen nykyaikaiseen autoon.

Tulokas kilpailee tasaväkisesti luokkaa hallitsevien vanhojen merkkien kanssa.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 18/02, s. 162-167)