Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM Koeajo

Hyundai i40 Wagon 1,7 CRDi A Style

7.10.2011

KONTTI EDELLÄ KISAAN


Jari Kujala, kuva

Hyundai aloittaa Sonatan tilalle tulevan i40:n myynnin fiksusti farmarimallista. Modernilla muotoilulla ja tekniikalla varustettu auto kilpailee markkinoista nyt samoilla aseilla vahvimpien eurooppalaisten ja japanilaisten mallien kanssa.

Hyundai si40:stä on tulossa myös sedan-versio, ja mallisarja on myynnissä laajalti Euroopan ulkopuolellakin.

Euroopassa tärkeä ominaisuus on tietysti myös dieselmoottori. Se on i40:n tapauksessa 1,7-litrainen uutuus, josta on tarjolla kaksi eri versiota 85 ja 100 kilowatin tehoilla. Tehokkaammasta versiosta on saatavilla myös automaattivaihteinen versio, ja sellainen on nyt koeajossamme.

Bensiinimoottoreita on tarjolla kaksi erikokoista. Molemmat ovat vapaasti hengittäviä, polttoaineen suorasuihkutuksella varustettuja uudehkoja tuttavuuksia.

Molemmissa on komeat teholukemat, etenkin iskutilavuuksiin nähden, mutta vääntömomentit eivät pärjää eurooppalaisten valmistajien suosimille turbomoottoreille.



Kuva Hannu Häyhä; © TM

Isossa farmariautossa on odotetun kaltaiset tilat. Neljä aikuista mahtuu kyytiin hienosti ja viideskin ilman suurempia ongelmia. Tavaratila on sekin kilpailijoiden tasolla.

(Panoramakuvaa voi pyörittää joko nuolinäppäimillä tai tarttumalla siihen hiiren näppäimellä. Kuvaa voi zoomata lähelle ja kauas shift- ja ctrl-näppäimillä. Kuva toimii Quicktime-laajennuksen kautta)


Varustetasot ovat Comfort ja tämän yksilön kalliimpi Style. Jo Comfort on varsin kattava, ja Stylen tärkeimmät toiminnalliset lisät ovat automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin ja peruutuskamera.

Moottorin iskutilavuudella on päästy isolle farmarille riittäviin teho- ja vääntömomenttiarvoihin. Sata kilowattia ja 325 newtonmetrin vääntömomentti pärjäävät hienosti monille kaksilitraisille.

Kuusivaihteinen automaattivaihteisto toimii kiitettävän sulavasti, joten suurin osa autoilijoista on siihen epäilemättä tyytyväisiä.

Yli-innokkaan pienten vaihteiden käyttämisen vuoksi 2 000-2 500 r/min alueella esiintyvää moottorin suurinta vääntömomenttia käytetään vain äärimmäisen harvoissa erikoistilanteissa. Tällä automaatilla se ei onnistu edes käsivalinnalla, sillä kepin heiluttamisella ja rattikahvojen vetelyllä on lopulliseen vaihteen valintaan paljon pienempi vaikutus kuin kaasupolkimen asennolla.

Yleinen leppoisuus on i40:n johtava ominaispiirre, ainakin tällä moottorilla ja vaihteistolla varustettuna. Auton ajaminen ei vaadi suurta ajatustyötä, vaan matkanteko on korostuneen rauhallista niin suorilla kuin mutkissakin.

HYUNDAI on tuonut isompaan keskiluokkaan näyttävän kilpailijan. Autossa on hyvät tilat, ja ajo-ominaisuudet ovat paikoin erinomaiset. Valoissa olisi vielä laiton paikka, ja automaattivaihteistoakin voisi säätää, mutta muuten kokonaisuus toimii. Se näkyy sitten myös hinnassa. Korealainen auto ei enää ole kestotarjouksessa.

Jussa Nieminen (tiivistelmä TM:n 18/11 artikkelista, s. 154-159)

Lisää aiheesta:
Talviauto 2012: Esittelyssä HYUNDAI I40 WAGON 1,7 CDRI STYLE 85 KW (10.2.2012)
Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Hyundai i40 Wagon-merkkinen auto.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto