Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Hyundai Terracan 2,9 CRDi LTD

20.3.2002

Korean kiiltävä

Uusi Hyundai Terracano kuuluu eittämättä suurten maastureiden sarjaan. Siinä on monia perinteisiä maastoauton tunnusmerkkejä, jotka on kuitenkin nykytyylin mukaan päällystetty korean kiiltävällä ulkokuorella.

Maastureista puhuttaessa luokkajakoja pidetään korostuneen selvinä - ainakin aiheeseen vihkiytyneiden keskuudessa. On city-, herras- ja tosimaastureita, bensiinikäyttöisiä ja dieseleitä, automaatteja ja manuaalivaihteisia, mutta yhtä kaikki.

Tunnettujen, kymmeniäkin vuosia maastureita tarjonneiden merkkien jatkoksi on saatu uusi yrittäjä mukaan, Koreassa valmistettu Hyundai. Jo markkinoilla olleen Santa Fe -citymaasturin rinnalle on tullut Terracan, joka mitoiltaan ja tekniikaltaan voidaan lukea oikeisiin maastureihin kuuluvaksi. Suomessa myyntiin tulevia malleja on kaksi.

Perusvarusteinen Hyundai Terracan 2,9 CRDi GL ja paremmin varusteltu Terracan 2,9 CRDi LTD.

Terracanissa on 2,9-litrainen moottori: yhteispaineruiskutuksella varustettu ahdettu diesel. Nelisylinterisessä turbodieselissä on 16 venttiiliä, polttoaineen yhteispaineruiskutus ja tietysti ahtoilmanjäähdytin. Moottorin mitat näyttävät luontevilta ja rakenteet nykyaikaisilta.

Moottorinohjauksesta vastaa Delphi, yhteispaineruiskutuksesta Siemens ja ahtimena on IHI. Moottorin värinöiden tasaamiseksi mukana on myös tasapainoakseli.

Suurin teho, 110 kW (150 hv) saadaan kierrosluvulla 3 800 r/min ja väännön huippu, 333 Nm käyntinopeudella 2 000 r/min. Tehoa ja vääntöä olisi saatu helposti enemmänkin, mutta Hyundai on katsonut maltillisen 0,7 baarin ahtopaineen riittävän. Se riittääkin. Moottori vetää väkevästi aivan joutokäynnin tuntumasta, ja liikkeellelähdöt onnistuvat huomattavan helposti.

Vaihteiston välitykset sopivat taajamiin ja maantielle, mutta moottoritiellä kuudes vaihde ei olisi pahitteeksi. Kaikkein makeimmillaan välitykset ovat kuitenkin maastossa.

Terracanon kori on suunniteltu samoilla periaatteilla kuin itsekantavissakin rakenteissa, ja yhdessä rungon kanssa tästä on saatu syntymään erittäin vahva rakenne. Esimerkiksi kolariturvallisuudesta kertovissa törmäystesteissä Terracan on saanut komeat viisi tähteä, mikä on maksimimäärä.

Akselistot tuentoineen edustavat tyyliltään ja pitkälle myös yksityiskohdissakin Mitsubishi Pajeron ja Nissan Terrano II:n ratkaisuja olematta silti täsmälleen ottaen kummastakaan. Edessä on erillisjousitus; kaksi päällekkäistä kolmiotukivartta, olka-akselit ja pitkittäiset vääntösauvajouset. Takana on jäykkä akseli eteen suunnatuin pitkittäistuin ja yhdellä poikittaistuella (panhardtanko).

Hyundai Terracan myötäilee kooltaan ja ominaisuuksiltaan kilpailijoidensa määrittelemää tasoa. Se ei ominaisuuksillaan pysty nappaamaan vastustajistaan kokonaisvaltaista niskalenkkiä, mutta pärjää mukavasti riippuen siitä, mitä osa-aluetta tarkastellaan. Ihan huono se ei ole missään.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 6/02, s. 154-159)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Hyundai Terracan-merkkinen auto.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto