Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Hyundai Tucson 2,0 GLS

23.2.2005

Hyvä veto

Katumaastureiden rintama laajenee. Hyundai Tucson on uusin tulokas puolenkymmenen kevytmaasturin joukkoon, jossa markkinajohtajana on Honda CR-V.

Hyundai-nimi tarkoittaa ilmavasti käännettynä modernia. Tucson puolestaan on kaupunki Arizonassa. Hyundai Tucson on kolmas maasturityyppinen auto yhtiön tämän hetken mallistossa.

Tucson esiteltiin kansainvälisesti viime syksynä, ja mallistoon kuuluivat kaksilitrainen bensiinimoottori, 2,7-litrainen V6 samalla polttoaineella sekä kaksilitrainen ahdettu diesel. Meillä maahantuonti käynnistyi ensin mainitulla moottorilla, ja kaksi muuta otettiin ohjelmaan jutun kirjoitushetkellä.

Tucsonin vaihteisto perustuu Hyundain etuvetoisten autojen tekniikkaan, ja Tucsonin pohjalevy on Elantrasta. Myös pyörien tuenta on Elantran peruja. Kori muotoiluineen on kokonaan uutta. Itsekantavassa teräskorissa lattia on sisältä katsoen tasainen, mutta alapuolella lokeroita on enemmän. Tästä syystä lattia on huomattavasti tavallista henkilöautoa korkeammalla. Viimeistään lähes 50 sentin kynnys muistuttaa, että autoon on astuttava ylöspäin eikä istuttava alaspäin niin kuin yleensä.

Ajoasennosta saa mieleisensä, jos on keskikokoinen, mutta ohjauspyörän säätöjen rajallisuus tulee äkkiä vastaan, mikäli mainituista mitoista poiketaan. Edessä on hyvä tilat ja takana on yhtä lailla valoisat oltavat ja tilaakin riittävästi. Istuimien taiteltavuus on kuitenkin vaatinut etuistuimista poikkeavia muotoja, ja mukavuudesta on jouduttu tinkimään.

Koeajoautossa ollut kaksilitrainen moottori on ollut tuotannossa jo 1990-luvun puolivälistä saakka ja sitä kautta tuttu monissa eri Hyundai-versioissa. Olennaisia piirteitä tässä moottorissa ovat pitkäiskuisuus ja muuttuva imuventtiilien ajoitus. Sylinterin läpimitta on 82,0 mm ja iskunpituus 93,5 mm. Tällaista iskusuhdetta jotkut pitävät tyypillisempänä entisajan moottoreille.

Muuttuva imuventtiileiden ajoitus puolestaan tehostaa moottorin hengitystä ja sen avulla päästöjäkin onnistutaan pienentämään. Venttiileitä on nykyään tavanomaiset neljä sylinteriä kohti ja niitä käytetään kahden sylinterinkanteen sijoitetun nokka-akselin avulla.

Neliveto kytkeytyy automaattisesti, jos etupyörät pyrkivät sutimaan, ja tarkkailijana tässä ovat ABS-jarruihin kuuluvat pyörien pyörintänopeustunnistimet. Asiaan vaikuttavat myös ohjauspyörän kääntökulma ja tieto siitä, ollaanko autoa kiihdyttämässä tai jarruttamassa.

Tucsonin ajettavuus eri pinnoilla on hyvä. Maantiellä se kulkee vakaasti eikä vaadi osakseen minkäänlaista ylimääräistä holhoamista. Ohjaus palauttaa maantienopeuksilla odotuksen mukaan. Taajamissa palautus on hieman verkkaisempaa, mutta tässäkään ei tarvitse moitteista puhua. Liikuimme myös maastossa, ja esimerkiksi auton maavaran korkuisessa hangessa eteneminen sujui ongelmitta.

Havaittiin, että varustukseen kuuluva luistonestojärjestelmä paransi havaittavasti eteenpäin menoa jarruttamalla sutimaan pyrkiviä pyöriä.

ESP-ajonvakautusjärjestelmä kuuluu V6-moottorilla varustettuihin Tucsoneihin vakiona.

HYUNDAI Tucson vastaa katumaastureiden kisaan tasaisuudella. Ajettavuus, varustelu ja tilojen muunneltavuus kestävät hyvin vertailun muiden kanssa. Hintakin on alueella, joihin näiden autojen kohdalla on totuttu.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 4/05, s. 138-143)

 

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Hyundai Tucson-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto