Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Jeep Cherokee 2,5 CRD

2.1.2002

Jeeppi on jeeppi dieselinäkin

SUV-rintamalla suhisee; näitä harrastuksiin suunnattuja autoja tulee markkinoille merkiltä kuin merkiltä. Ennusteet kertovat segmentin suosion olevan nousussa. Samasta suosiosta kamppailevat myös varsinaiset maasturit. Minkälaisin eväin mukaan lähtee uusi Jeep Cherokee?

Monen tosikäyttäjän mielestä maasturin keulalla pitää nakuttaa diesel. Jeepin valinta uuteen Cherokeehen on 2,5-litrainen turboahdettu yhteispainesuoraruiskutusdiesel, jonka yhteydessä se käyttää tunnusta 2,5 CRD (common rail diesel). DaimlerChryslerin valikoimiin kuuluva moottori on sama, joka on nykyisen Chrysler Voyagerin keulalla. Tehoa on tarjolla 104 kilowattia ja vääntömomenttia 343 newtonmetriä.

Moottori on Cherokeessa tietenkin pitkittäin edessä, ja sen jatkona on viisivaihteinen manuaalivaihteisto sekä kytkettävä neliveto. Järjestely on varsin perinteinen. Sen jakovaihteistossa ei ole tasauspyörästöä, mikä rajoittaa nelivedon käytön vain luistavalle alustalle kuten hiekka, muta, lumi tai jää.

Asfaltin tapaisella pitävällä pinnalla tällaisella kiinteälle nelivedolla ajaminen rasittaa sekä renkaita että voimansiirtoa. Nelivedon jakovaihteistossa on myös alennusvaihde eli hidas neliveto.

Moottorin ominaisuudet ja voimalinjan välitykset sopivat erittäin hyvin niin maantie- kuin kaupunkiajoonkin. Vääntöä on runsaasti, joten vaihteita ei tarvitse hämmennellä kuin nimeksi. Suorituskyky on liki kaksitonniselle autolle hyvä, mitä tietysti edesauttaa melko tiheäksi välitetty vaihteisto.

Välitykset kostautuvat sitten kulutuslukemissa, joihin tietysti vaikuttaa myös Cherokeen ilmanvastuksen kannalta kookas ja hankalamuotoinen olemus.

Maantiellä auto kulkee melko vakaasti. Isot heitot se kulkee hallitusti ja selvittää myös teräväreunaiset kuopat hyvin, eikä se pahemmin kallistelekaan. Cherokeen ohjaus on kevyt, mutta kohtuullinen tuntuma tapahtumiin on löydettävissä. Jeepin ohjaukseen aiemmin yhdistynyt keskialueen tahmeus on poissa, mikä varmasti selittyy hammastanko-ohjausvaihteella.

Se on uutta, kuten myös etupyörien erillistuenta, joka on toteutettu päällekkäisin tukivarsin. Takana on jäykkä taka-akseli, pitkittäiset kotelorakenteiset tukivarret ja akselinputken keskelle kiinnittyvä A-mallinen tukivarsi Grand Cherokeen tapaan.

Käsittelykokeissa Cherokeesta paljastuu yllättävä piirre. Auto ohjautuu hyvin, mutta sen kevyt ohjaus menettää tuntoaan. Nopeutta lisättäessä takapää osoittaa irtoamisen merkkejä. Väistökokeessa tietyn rajanopeuden yli mentäessä perä irtoaa väistön paluuvaiheessa ikävän terävästi. Nopeutta edelleen lisättäessä liike laajenee niin, että ohjaus on käännettävä ääriasentoonsa, jotta tilanteesta täpärästi selvitään. Nopea ohjausliike väistökokeessa on myrkkyä.

Cherokeen perä irtoaa äkkinäisesti, ohjaus menettää tuntonsa, ja luistot menevät niin laajoiksi, että niitä ei enää saa hallituksi, vaan auto pyörähtää. Sama piirre tulee esille myös pujottelukokeessa, jossa kokeen edetessä ja heilahdusten kertautuessa liike laajenee ja kori kallistelee voimakkaasti.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 1/02, s. 34-36)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Jeep Cherokee-merkkisiä autoja.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto