Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD High Sport

29.8.2007

Historiaa historiaa!

Jeep on tehnyt tutusta Wranglerista pidennetyn version. Se ei ole mikään katumaasturi, vaan oikealla rungolla ja maastovaihteella varustettu klassikko, jonka piirteisiin ei ole näköjään vieläkään kyllästynyt.


Hannu Häyhä, kuva

Rungollisena autona Jeep Rangler olisi periaatteessa ajettavassa kunnossa ilman korirakenteitakin, mutta nyt sellainen on kuitenkin pultattu rungon päälle useasta eri kiinnityskohdasta. Sitä vastoin katto ja ovet on tarkoitettu irrotettaviksi. Jeepin kynnyskorkeus on 65 senttiä, joten autoon kulkeminen on pienikokoiselle tai huonojalkaiselle oma ohjelmanumeronsa.

Maavaraa on 22 senttiä matalimmillaan (tasauspyörästöjen kotelot), joten sitä on vakiomaasturiin riittävästi. Sisätiloissa on tarpeeksi väljyyttä neljälle, vaikka suojakaaret ja niihin kiinnitetyt kaiuttimet tiivistävätkin tunnelmaa. Jos taakse asettuu kolme täysikasvuista, korin kapeus tulee esille.

Autossa on alennusvaihteisto, joka mahdollistaa ryömivän ajon. Jeepin maastovälityksellä auto kulkee ykkösvaihteella käyntinopeudella 1000 r/min noin 4 km tunnissa. Pätevä varuste on myös takatasauspyörästön luistonrajoitin, joka auttaa esimerkiksi silloin, kun ollaan jäämässä ristiriipuntaan - tilanne, josta ilman lukkoa on vaikea selviytyä.

Vetoluistonesto auttaa myös eteenpäin menossa, koska se rajoittaa sutivia pyöriä ABS-jarrujärjestelmän kautta ja toimii siis eräänlaisena elektronisena tasauspyörästön ”lukkona”. ESC-ajonvakaustusjärjestelmä sopii maasturiin hyvin, koska raskaan auton hallitseminen ei ole helppoa, jos tietyt rajat ylitetään.

Jeep Wranglerin moottoriksi voi valita 3,8-litraisen V6:n tai 2,8-litraisen turbodieselin. Jälkimmäinen tuottaa 130 kW (177 hv) huipputehoa ja automaattivaihteiston yhteydessä 400 Nm vääntöä.

Manuaalivaihteiston kanssa vääntöä on 10 Nm enemmän. Moottori vetää hienosti, ja voimaa on sopivasti läpi koko kierroslukualueen aina 4 000 r/min käyntinopeuteen saakka.

Viisinopeuksinen automaattivaihteisto on Mercedeksen valmistama konsernituote, mutta tarkasti ottaen pitäisi puhua kuusivaihteisesta. Siinä on nimittäin kaksi kakkosvaihdetta eri välityksillä, ja moottorin ohjausjärjestelmä päättää kumpi otetaan käyttöön, kun kuljettaja painaa kaasupolkimen lattiaan.

Nelivedon kytkentä ja alennusvaihteisto on käsikäyttöinen ja hieman raskaasti toimiva mutta herkistyy, kun päävaihteiston valitsin siirretään N-asentoon. Jeepin neliveto on yksinkertaisin mahdollinen eli siitä puuttuu keskitasauspyörästö, josta syystä nelivedon käyttöä suositellaan vain todella liukkaissa paikoissa.

Maantiellä Jeep etenee muuten mallikkaasti, mutta ohjaus ei yllä samalle tasolle. Maastossa huomattiin, että Jeepillä on menneisyytensä tässä lajissa. Pyörien joustovarat riittivät yllättävän pitkälle, ja auto rullaili esteiden yli kevyesti ja vaivattomasti.

Jousitus oli samaan aikaan herkästi reagoiva ja päättäväisen tukeva. Jotenkin Wrangler Unlimitedin huomattava pituus, suuri akseliväli ja 12,6 metrin kääntöympyrä unohtuiva,t kun siirryttiin tien ulkopuolelle - eteneminen oli jotenkin niin vaivatonta.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 15/07, s. 138-143)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Jeep Wrangler-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto