VAIHTO VAUHDISSA


Hannu Stöckell, kuva

Edellisen Cee’din myynti on vielä keväällä ollut hyvässä vauhdissa, mutta nyt on vaihdon paikka. Uusi Cee’d näyttää ja tuntuu huolitellulta kokonaisuudelta, ja vaihtamista helpottaa uusi automaattinen kaksoiskytkinvaihteisto.

Teknisesti Cee’d on lähellä edellisessä TM:ssä koeajossa ollutta Hyundai i30:ä, mutta kaikki mikä näkyy ja tuntuu on harkitun erilaista. Tärkeimmät yhtäläisyydet löytyvät moottoririntamalta.

Kia on i30:n tapaan tarjolla 1,4- ja 1,6-litraisilla moottoreilla niin bensiini- kuin dieselkäyttöisenäkin.

Koeajoomme valikoitui isompi bensiinimoottori automaattivaihteistolla. Uusi kaksoiskytkinvaihteisto erottaa vielä toistaiseksi sisarmerkkejä.

Cee’d asettuu edeltäjänsä tapaan keskelle alempaa keskiluokkaa kaikkien mittojensa puolesta. Tärkeimmät kilpailijat on tutkittu ja analysoitu, ja oma malli on rakennettu niiden suoraksi kilpailijaksi.



Kia Cee’d on selkeästi viisiovinen perusauto, jossa on hyvät tilat neljälle aikuiselle ja tarvittaessa riittävät viidelle. Ison tavaratilan tarvitseville on tulossa farmarimalli jo syksyllä.

(Kuva: Hannu Häyhä; © TM. Panoramakuvaa voi pyörittää joko nuolinäppäimillä tai tarttumalla siihen hiiren näppäimellä. Kuvaa voi zoomata lähelle ja kauas shift- ja ctrl-näppäimillä. Kuva toimii Quicktime-laajennuksen kautta)


Vaikka Cee’d valmistetaan Slovakiassa, on varustelupolitiikka edelleen korealainen. Perusvarustetasoja on kolme, ja tehtaalla asennettavien lisävarusteiden lista rajoittuu metalliväriin ja pariin varustepakettiin.

Moottorin iskutilavuus on sama kuin edellisessä Cee’dissä, mutta nyt moottori on varustettu polttoaineen suorasuihkutuksella. Teho on noussut samalla korkeahkoon 99 kilowattiin.

Alakierroksilla hennommin vääntävän 1,6-litraisen kanssa vaihteisto toimii pääosin kiitettävästi. Liikkeellelähdöt ovat pehmeitä ja vaihdot täsmällisiä.

Vaihteiston ongelmakohtia ovat parkkitalojen jyrkät rampit ja hitaasta nopeudesta suoritettu ripeä kiihdytys esimerkiksi risteyksestä liikennevirtaan liityttäessä.

Syytä voi kuitenkin jakaa moottorille. Kummassakaan tapauksessa vääntömomentti ei riitä kakkosvaihteella, joten vaaditaan vaihto ykköselle.

Cee’din ongelmakohta on monien viimeaikaisten uutuuksien tapaan kova rengasmelu. Jo takapuoli tuntee asfaltin karkeuden hennosti läpi, ja sama taajuusalue vaikuttaisi kantautuvan kovimpana korviinkin.