Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Kia Cee´d 1,6 LX: European Design

21.3.2007

Korealainen Kia on lähtenyt Euroopan valtaukseen tosissaan. Rüsselsheimin suunnittelukeskus Saksassa on tehnyt perustyön, ja Slovakian uusi autotehdas toteuttaa sen. Kysymyksessä on Kian uusi kansanauto Cee´d.

Kia Cee´d on tarkoitettu ainoastaan Euroopan markkinoille, ja siinä on helppo nähdä piirteet ja mittasuhteet, joita täällä on totuttu vaatimaan ja joista ollaan valmiita myös maksamaan. Auto on pituudeltaan (4,235 m) kuin muutkin luokan kilpailijat, mutta akseliväliä on noin tikkuaskin pituuden verran enemmän.

Tilojen puolesta Cee´d saa hyvän arvosanan. Auton kattolinja on korkealla, jolloin pääntila riittää, eivätkä sopivan pystyt seinät kutista ohimotilaa. Muutaman sentin pituusetu akselivälissä näkyy ja tuntuu parhaiten takaistuintiloissa.

Kian hinnastossa on tällä hetkellä kahdeksan Cee´d-versiota. Huokein on viisiovinen LX 1,4 litran moottorilla (17 990 euroa) ja kallein kaksilitrainen EX automaattivaihteistolla (23 990 euroa). LX-varusteinen 1,6-litrainen CRDi-turbodiesel maksaa 20 990 euroa. Koeajettu bensiinimoottorinen 1,6 LX lähtee mukaan 18 990 eurolla.

Vaikka LX-taso on edullisin, ei se merkitse sitä, että olisi suoranaisesti kitsasteltu. Esimerkiksi kuljettajan istuimessa on korkeuden säätö ja molemmissa etuistuimissa ristiseläntuen säätö. Erittäin merkittäviä LX:n varusteheikkouksia ovat kuitenkin ajonvakautusjärjestelmän (ESC) ja ilmastointilaitteen puuttuminen. Ne saa kuitenkin hankittua varustepaketteina yhdessä tai erikseen.

Moottorin luonne on tasaisen vääntävä – se vetää täyteläisesti pienilläkin kierroksilla, mutta jaksaa ”laulaa” myös tehoalueen yläpäässä. Pieni kauneusvirhe vedossa oli jonkun kerran esiintynyt katkos juuri kytkimen noston hetkellä. Vaikutti siltä, että moottori ei olisi saanut riittävästi polttoainetta. Mutta tämä katkos esiintyi vain sattumoisin.

Viisinopeuksinen vaihteisto on välitetty myös lähes identtisesti Aurisiin verrattuna, ja kommentitkin ovat likimain samat. Välitykset sopivat hyvin ohituksiin, mäkiseen maastoon ja moottorin luonteeseen.

Liikkeellelähdön jälkeen on helppo huomata, että kysymyksessä on tutun tuntuinen perusauto, jossa ei mikään erityisesti yllätä suuntaan eikä toiseen.Jousitus vaikuttaa tiukalta, mutta siinä on sopiva annos pintapehmeyttä. Alusta on periaatteessa melko äänetön, mutta nupukivetyksellä pyöräntuennoista kuluu ylimääräistä kolinaa – harmi, koska muuten ohjaamo vaikuttaa sopivan hiljaiselta.

Taajama-ajossa ohjaus, moottori ja vaihteisto toimivat hyvin yhteen, ja se merkitsee yhdellä sanalla vaivattomuutta. Maantiellä ohjauksen keskialue kiinnittää huomiota. Keskitys ei tapahdu aivan niin automaattisesti kuin pitäisi, ja hyvän ohjaustunnon ”joukossa” on myös annos keinotekoista nihkeyttä. Myös väistökokeessa ohjuksessa havaittiin sama nihkeys, mutta suoritus oli silti hyvä.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 6/06, s. 186-191)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Kia Cee´d-merkkiset autot.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto