Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Kia Cerato 2,0 EX

8.12.2004

Kolmiodraaman ainekset

Kia Cerato on tullut autokauppaan. Se asettuu varmasti johonkin sellaiseen väliin, jossa on jo valmiiksi ostaja ja myyjä ja josta ei ole ehkä toimintaa puuttunut aikaisemminkaan. Antaako se jotakin lisää ja keneltä se on pois, jää nähtäväksi. Löytyykö koeajolla käynnistä tähän vastaus ?

Koreassa on tällä hetkellä viisi autonvalmistajaa, joiden linjoilta rullasi markkinoille viime vuonna 2,8 miljoonaa autoa. Suurin niistä on Hyundai lähes puolentoista miljoonan auton vuosituotannolla, toisena on samaan konserniin kuuluva Kia (700 000 autoa) ja Daewoo on kolmantena (400 000 autoa).

Kian mallistosta koeajoon valittiin Cerato, josta voisi tulla ainakin näillä näkymin myydyin versio. Se kuuluu kooltaan haluttuun 4,5-metristen luokkaan, ja hinnoittelu lähtee alle 19 000 eurosta (Cerato 1,6 LX). Cerato perustuu teknisesti Hyundai-konsernin Elentra-malliin, mutta muotoilulliset seikat ovat molemmilla omien studioiden käsialaa.

Koeajetun Kian moottorin sylinterimitat kertovat, että kysymyksessä on pitkäiskuinen moottori, joka vastaa hyvin kaasuun ja liikkeelle lähdöissä on sopivasti pirteyttä. Tämän jälkeen kierrosten kasvaessa vetohalu laimenee, ja paikoitellen 105 kW:n tehosta osa tuntuu olevan välillä huilivuorossa. Pitkien välitysten ansiosta moottorin kierrosluku pysyttelee matka-ajossa maltillisissa lukemissa, millä on tunnetusti suotuisa vaikutus polttoainetaloudellisuuteen.

Jousitus ja siihen liittyvät alustan osat ovat tyylillisesti samanlaiset kuin monissa muissakin tämän päivän autoissa. Iskunvaimentimissa on kaasunestetäyte, jota pidetään pelkkää nestetäytettä parempana ratkaisuna. Tällaisella rakenteella on saavutettu ajettavuuden kannalta tunnetusti hyviä tuloksia.

Kaistanvaihdossa ensimmäinen havainto oli, että auto käyttäytyy johdonmukaisesti hyville etuvetoisille tyypilliseen tapaan. Vaikka kori kallisteleekin suunnanmuutoksissa jonkin verran, etupyörät ohjaavat hyvin, ja kokeen loppuvaiheessa takapyörät menettävät hieman otettaan eli Kia käyttäytyy yliohjaavasti. Maantieajossa pyörien pito oli tasaista ja auton koko käytös tasapainoisempaa.

Ohjaus on melko kevyt käsitellä, mutta palauttaa liukkaallakin pinnalla hyvin ja keskittää normaalisti. Keveydessä on se positiivinen seikka, että Kian kohdalla ohjaukseen ei ole haluttu keinotekoista tukevuutta, vaan tieto kulkee pyöristä ohjauspyörälle tunnokkaasti.

Sisätilojen melutaso on kaksijakoinen. Edessä ääntä on kohtuullisesti, mutta takana sitä on eri ajonopeuksilla koko ajan enemmän. Keskustelu edessä istuvien kesken sujuu moottoritienopeuksillakin, mutta taakse puhuakseen ääntä joutuu korottamaan, jotta asiat selviäisivät. Havainto sekin, että ohiajavien autojen äänet kuuluivat Kian sisätiloihin tavallista kuuluvammin.

KIA Cerato on niitä autoja, jolla kuka tahansa meistä suoriutuu päivittäisistä ajoistaan siinä missä muillakin autoilla. Kilpailutilanteessa sen asema on vaikeampi, koska erilaisia uutuuksia on tarjolla kaikista suunnista lähes jokaisen merkin tuottamina.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 20/04, s. 160-165)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Kia Cerato-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto