Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Kia Venga 1,4 ISG EX Ecodrive

30.6.2010

TILAT VIIDELLE


Matti Vuorimaa, kuva

Kian uusi pienen kokoluokan tila-auto on käyttötarkoituksensa mukainen, sillä se tarjoaa riittävät tilat jokaiselle matkustajalle. Kuorma kannattaa kuitenkin minimoida.

Viisiovisesta pienestä tila-autosta käytetään englanniksi usein nimitystä monobox. Yhden laatikon autossa keula sulautuu tuulilasin linjaan, ja auto päättyy viistoperään. Japanissa tästä autoluokasta on tarjolla monenlaisia näkemyksiä, mutta korealaisia ne eivät ole vielä villinneet. Kian uusi tulokas onkin suunniteltu Euroopassa, ja se valmistetaan Hyundain tehtaalla Tšekissä.

Suomessa markkinoita lähestytään varovasti vain kahden moottorin voimin. Sekä bensiinimoottori että turbodiesel ovat 1,4-litraisia, ja niiden tehokin on sama 66-kilowattia. Koeajoon valitsimme bensiinimallin, joka on 17 300 euron hinnallaan 1 300 euroa dieseliä halvempi.

Tilankäytöllisesti Venga on yllättävän etevä tapaus. Ajoasento on hyvä, ja takamatkustajat pääsevät nauttimaan mukavasta väljyydestä kaikkiin kolmeen koordinaattisuuntaan. Tavaratilakaan ei ole järjestelyistä kärsinyt. Sen käytettävyyttä lisäävät kahdessa osassa ja tilaa säästäen taittuva takapenkki sekä kahteen tasoon asennettava välipohja.

Varustetasoja Vengaan on tarjolla vain yksi. Sen tunniste on EX, eli Kian asteikolla ollaan perustasoa korkeammalla. EX pitää sisällään tärkeimmät käytettävyyteen ja mukavuuteen liittyvät varusteet. Tehdasasenteisina lisävarusteina ovat saatavissa vain metalliväri, alumiinivanteet, kattoikkuna ja automaattinen ilmastointi.

Suomessa Vengan mallinimessä näkyy aina kirjainyhdistelmä ISG, joka on lyhenne Kian sammutusautomatiikan nimelle Idle Stop & Go. Kulutusta pienentävä ratkaisu on myös älykäs latauksen ohjaus. Se keskittää toimintansa tilanteisiin, joissa moottorin kuormitus on vähäistä.

Ajossa moottori edustaa 1,4-litraisten perusajattelua. Sillä ehtii hyvin liikennevirran mukana, mutta erityismainintoja ei tarvitse jaella.

Viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto toimii hienosti, mutta voimalinjan käytettävyydessä olisi vielä hieman hiottavaa. Polttoaineensyötön avaukset ja katkomiset ovat nimittäin turhan hätäisiä.

Rakenteellisesti Venga edustaa pienten perheautojen normeja.Silti ajo-ominaisuudet eivät ole Vengan vahvinta aluetta. Kevyellä kuormalla ja tavallisissa ajotilanteissa liikennöinti sujuu toki siinä missä useimmilla autoilla, mutta mukavuusalueelta poistuminen aiheuttaa vastustusta.

Ohjaustunto on tasapaksua tilanteesta riippumatta. Sattumia ei ole joukossa, joten ohjauspyörän kääntäminen on ongelmatonta. Autoa ajetaan silmillä, ei tuntumalta. Suoraan Venga kulkee enempiä valvomatta, mutta mutkaisista teistä kuljettaja ei nauti.

Positiivisia yllätyksiäkin mahtuu joukkoon. Jos esimerkiksi moottoritieltä poistuttaessa tiukkenevalla säteellä varustettuun ramppiin tulee ajettua liian kovaa, tottelee auto ohjauspyörän liikkeitä jokseenkin mukisematta.  

Jussa Nieminen (tiivistelmä TM:n 13/10 artikkelista, s. 146-151)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Kia Venga-merkkiset autot.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto