Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Land Rover Discovery 3 TDV6 SE

9.2.2005

Seuratkaa minua!

Discovery tuli 15 vuotta sitten paikkaamaan työkalumaisen Land Roverin ja klubirakennusten siimeksessä viihtyvän Range Roverin välistä aukkoa. Nyt autosta esiteltiin kolmannen sukupolven versio, eikä se enää ole paikkaamassa mitään. Sen tehtävänä on näyttää muille, mihin mennään.

Discovery painaa saman verran kuin viimeisintä mallia edustava Range Rover eli 2 570 kiloa, ja sillä saa vetää maksimissaan 3 500 kilon painoista perävaunua. Koeajettu Discovery SE on riittävän monipuolisesti varusteltu, vaikka vaatimustaso olisi hieman vaativampikin.

Perusvarusteinen auto on rekisteröity viidelle matkustajalle, mutta ylimääräisen istuinparin taakse saa 2 100 euron lisähintaan. Hintaan sisältyvät myös ikkunoiden eteen laskeutuvat sivuturvaverhot sekä lukuvalot. Istuinten muunneltavuus mahdollistaa lukuisat muut variaatiot. Juuri monikäyttöisyys onkin eräs Discoveryn kiistattomista eduista.Tavaratilan kuormaaminen on helppoa, koska se onnistuu avattavan takalasin kautta tai avaamalla koko ovi.

Edessä istutaan herroiksi. Laajat ikkunapinnat suurentavat omalta osaltaan avaruuden vaikutelmaa. Keskimmäisellä rivillä istumien malli on ryhdikäs, ja takaa näkee hyvin ulos eri suuntiin. Kuitenkin istuimien mataluus häiritsee täysikasvuista, eikä leveyttäkään ole riittävästi. Samalla sivutukikin on jäänyt laimeaksi, paitsi keskellä, joten takaistuinmukavuus ei pitkällä matkalla yllä etuistuinten tasolle. Tilaan olisi saatu sopimaan paremmatkin istuimet.

Discoveryn V6-diesel nähtiin alun perin Jaguar S-Typen keulalla viime vuonna. Discoveryssa auton painon vuoksi ja maasto-ominaisuuksien parantamiseksi huipputehosta on hieman tingitty ja vääntöä lisätty. Tehoa tässä moottoriversiossa on 140 kW (190 hv)/4 000 r/min ja vääntöä 440 Nm /1 900 r/min.

Moottori käynnistyy viipymättä, ja dieseliksi sen käyntiääni on miellyttävän pehmeä. Veto on alusta lähtien tasaista ja väkevää. Kun siihen yhdistyvät kerta kaikkiaan loistavasti toimivan kuusivaihteisen ZF-automaattivaihteiston pumpulinpehmeät vaihdot, niin kaikki ajatukset dieseleitten miinuspuolista on pakko unohtaa.

Koeajon keskikulutus oli 12,2 litraa sataa kilometriä kohti, mikä ei ole isolle raskaalle autolle paljon. Nuukimmillaan Discovery on 60 km/h tasaista nopeutta ajettaessa ( 8,1 l/100 km), ja eniten ruokaa kuluu nykivässä kaupunkiajossa (13,3 l/100 km). Massa vaatii kiihtyäkseen energiaa.

Alennusvaihteisto on eräs oikean maasturin tunnusmerkeistä. Muutenkin maasto-ominaisuudet ovat hyvin esillä, ja siihenhän Land Rover-nimikin jo velvoittaa. Neliveto on toteutettu 50/50-voimanjaolla, ja Torsen-keskitasauspyörästön yhteydessä on sähkötoiminen lukko.

Akselistojen lukot eivät kuulu vakiovarustukseen, mutta taakse sellainen on saatavissa lisähintaan. Eräänlainen elektroninen ”lukko” Discoveryssa kuitenkin on, sillä rajoittaahan autossa oleva luistonestojärjestelmä pyörien sutimista. Muita järjestelmiä ovat ajonvakautusjärjetelmä, kierrähtämissuojajärjestelmä, mäkihidastin ja tietysti lukkiutumaton jarrujärjestelmä.

Matka-ajossa Discovery kulkee vakaasti, sitä eivät rengasurat heittele. Kuitenkin suoraan ajettaessa massiivisessa kulussa on jotakin ohuempaakin, mikä johtuu ohjauksesta. Vaikka ohjaus palauttaakin suuremmista käännöksistä melko pontevasti, niin keskialuetta se ei ehdottomalla tarkkuudella löydä ja Discovery jää kaartamaan, jollei sitä pidä käsipelillä linjassa.

Toinen positiivisessa mielessä raskaaseen autoon huonosti sopiva piirre on jousituksen tapa poimia pienet epätasaisuudet hitaassa ajossa. Koriin välittyy tärinää ja pyörä-ääniä, mutta nopeuden kasvaessa nämä piirteet häipyvät taustalle.

Tavallisilla nopeuksilla Discovery aliohjaa maltillisesti kaarteen alussa, eli keula puskee ulkolaitaa kohti, mutta kaasulla vedätettäessä myös takapyörät saa luistoon. Tämä on normaalia ja hallittua, mutta riittävän jäisellä pinnalla liikkeet voimistuvat ja niiden korjaamiseen kuluva aika pitenee merkittävästi. Nastarenkaat tuntuvat ainoalta vaihtoehdolta tämä painoluokan autoon, ellei nopeutta saa hillityksi kaasuvarpaalla.

Discovery 3 on näyttämässä suuntaa monille maasturivalmistajille, mutta myös omille rinnakkaismalleilleen. Tulossa on nimittäin Discoveryn alustalle perustuva Range Rover Sport, joka ei varmasti tyydy olemaan mikään takarivin tallaaja. Tämä suku on tottunut johtamaan edestä.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 3/05, s. 138-143)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat Land Rover Discovery 3-merkkiset autot Nettiautosta.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto