Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Lexus IS 220d

5.4.2006

Lexus on saanut USA:ssa hyvän vastaanoton ja sinne se alun perin suunniteltiinkin. Euroopassa on tilaa ja markkinoita – miksei siis täältäkin saisi jalansijaa? Uusi Lexus IS 220d ei kuitenkaan pääse tyhjille tonteille; vastassa ovat Alfa, Audi, BMW ja Mercedes – noin alkajaisiksi.

Uusi Lexus IS esiteltiin viime vuonna, ja se tulee kauppoihin sekä bensiini- että dieselversioina. Lexus IS kuuluu yli 4,5-metristen sarjaan eli verraten haluttuun kokoluokkaan. Se on muotoiltu tyyliin, jossa voi nähdä piirteitä BMW:stä ja Mercedeksestä. Virtaviivaisuus on toteutettu huolella.

Eteen istuutuessaan tilaa on muuten riittävästi, mutta oviaukon yläosa laskeutuu lähelle ohimoa. Taakse päästäkseen jalkoja on soviteltava kynnyksen ja istuinten välistä, ja 44 numeron kenkä on siihen väliin jo melko suuri.

Lexus on kilpailijoittensa tapaan panostanut laadukkaisiin materiaaleihin ja ergonomiaan. Turvavarusteina on ajonvakautusjärjestelmä, luistonesto, turvavyönkiristimet myös takana reunapaikoilla ja yhdeksän turvatyynyä. Niistä yksi on vielä melko harvinainen kuljettajan alavartaloa suojaava polviturvatyyny.

Ajovalojen kohdalla on tapahtunut taantumaa, valitettavasti. Lähivalojen kuvio on alkuosaltaan riittävän leveä, mutta kantamaa on vain 62 metriä, eikä arvosanaksi tule enempää kuin 6,5. Kaukovaloilla varsinkin tien oikea laita on hyvin valaistu, mutta näilläkin kantama jää lyhyeksi – 25 metriä lyhyemmäksi kuin edellisen sukupolven Lexus IS:ssä.

Lexuksessa on nyt ensimmäistä kertaa myös dieselmoottori. Se on Toyotan valmistama 2,2-litrainen ja nähtiin uutuutena Avensiksen nokalla viime vuoden puolella. Tehoa uusi moottori tuottaa 130 kW (177 hv) ja vääntöä peräti 400 Nm.

Näissä lukemissa ei ole valittamista varsinkin, kun koeajon aikana mitattu polttoaineenkulutus oli vain 6,6 l/ 100 km. Suorituskyky on hyvä – käytännössä mitattuja arvoja laaja-alaisempi – koska vääntöä on riittämiin lähes joka tilanteeseen.

Poikkeuksen tekee ohituskiihtyvyys suurimalla eli kuutosvaihteella. Suurin vaihde on tarkoitettu Keski-Euroopan moottoriteille ja säästövaihteeksi, mutta meillä se on lähes tarpeeton. Se huomattiin polttoaineenkulutuksia ja ajomeluja mitattaessa.

Etujousituksessa olennainen muutos edelliseen malliin verrattuna on pyöräntuennan kiinnityspisteiden sijainneissa eli etupään geometrisissa kuviossa. Muutoksilla on vaikutus kaarreajoon ja auton käyttäytymiseen laajemminkin.

Alustan toimintaan tutustuttiin ensimmäiseksi tutulla testipätkällä, joka on perinteistä pääkaupunkiseudulla käytettävää nupukivetystä. Pyörät liikkuivat auton alla melko äänettömästi, eikä korikaan äännellyt, mutta äänen sijasta koriin välittyi tuntuva tärinä ja paikoin lyhytliikkeistä pompotusta.

Toisenlaisella pinnalla havaittiin, että loivat heitot sujuvat hallitusti, ja nopeuden kasvaessa pikkunypytkin ylittyivät mukavammin. Ohjausvaste tuntuu aluksi ylevältä, mutta siinä on tiettyä tahmeutta eikä palautuskaan ole ajan tasalla.

Desibelimittarin mukaan Lexuksessa on varsinkin dieselautoksi vähän ääntä. Tosin takarenkaista lähteen melkoinen humina karkealla asfaltilla, mutta se ei vaivaa edessä matkustavia ja alle 100 km/h nopeuksilla ääni pehmenee merkittävästi.

LEXUS on haasteineen kovan paikan edessä. Vastassa on tiukka joukko vanhempia mutta vähintään yhtä nälkäisiä merkkejä, jotka eivät tunnetusti anna helpolla periksi. Autona Lexus on niiden kanssa samaa maata, vaikka jotkut asiat siinä olisi voitu toteuttaa paremminkin.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 7/06, s. 154-159)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Lexus IS-merkkiset autot.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto