Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Lexus RX 400h

31.8.2005

Säästövoimaa

Hybriditekniikan ansiosta Lexus RX 400h:ssa on onnistuttu yhdistämään entisen kokoiseen polttomoottoriin aikaisempaa parempi suorituskyky ja samalla pienempi kulutus.

Lexuksen hybriditekniikka vastaa hyvin pitkälle Toyota Priuksen tekniikkaa, johon tutustuttiin lähemmin koeajossa TM 6/04. Merkittävimmät erot ovat käytetyissä jännitteissä ja sähkömoottorien pyörintänopeuksissa.

Lexus RX 400h:n varsinainen hybridijärjestelmä keskittyy etuvetoon. Polttomoottori, generaattori ja sähkömoottori ovat siis edessä. Myös järjestelmään liittyvät säätö- ja ohjauslaitteet sijaitsevat keulalla. Takapenkin alla on 288 voltin korkeajänniteakku, jonka kapasiteetti on 6,5 Ah.

Taka-akselin yhteydessä on pelkkä sähkömoottori, joka pyörittää hammaspyörävälityksen kautta takavetopyörästöä. Takavetoa käytetään liikkeellelähdöissä ja voimakkaissa kiihdytyksissä. Tasainen ajo pitävällä pinnalla tapahtuu etuvedolla. Hidastuksissa ja varsinaisissa jarrutuksissa käytetään takavetoa, jolloin myös takasähkömoottori ottaa talteen liike-energiaa.

Poltto- ja sähkömoottori sekä generaattori yhdistyvät voimansiirtolinjaan planeettapyörästön välityksellä, joka muodostaa polttomoottorille ja generaattorille portaattoman vaihteiston.

Kaikkea säätelee hybridijärjestelmän tietokone olosuhteiden, kuormituksen, ajonopeuden ja parhaan suorituskyvyn ja taloudellisuuden vaatimusten mukaan.

Autossa on myös perinteinen 12 voltin sähköjärjestelmä. Sitä varten ei kuitenkaan ole tavanomaista moottorin hihnalla pyörittämää laturia, vaan virtaa 12 V:n akkuun syötetään korkeajänniteakulta erillisen jännitemuuntimen kautta. Myös perinteinen käynnistinmoottori puuttuu. Sen korvaa hybridijärjestelmän generaattori, joka toimii sähkömoottorina, kun siihen syötetään virtaa.Itse polttomoottori on tässä tapauksessa 3,3 litran V6, joka on poikittain keulalla.

Liikkeellelähdössä ainoa poikkeus tavalliseen on auton käynnistämisessä. Virta-avaimen käyttö starttiasennossa ei välttämättä hyräytä moottoria käyntiin, vaan mittaristoon syttyy vain ready-valo. Muuten ajo sujuu kuin tavanomaisella automaattivaihteisella autolla.

Priukseen verrattuna meno on tasaisempaa, ja siitä puuttuvat pienet nykäykset voimanjaon vaihdellessa ja polttomoottorin käynnistyessä tai sammuessa.

Polttoaineenkulutus näyttää pelkkiä litralukemia tarkasteltaessa suurelta, mutta auton koko ja paino huomioiden puhutaan luokan pienimmistä kulutuksista niin mittausten kuin ilmoitettujen lukemien perusteella. Yhdistetty EU-kulutus jää reilusti alle 10 litran, kun se kilpakumppaneilla nousee selvästi yli sen.

Etenkin kaupunkiajo on RX 400h:n vahvaa aluetta, koska katkonaisessa ajossa hybridijärjestelmä pääsee oikeuksiinsa. Mitattu kulutus 7,4 l/100 km kaupunkiajossa on todella hyvä tulos. Maantie- ja moottoritieajossa järjestelmästä ei ole aivan yhtä suurta hyötyä, vaikka kulutukset molemmissa tapauksissa ovat bensiinimoottorisia kilpakumppaneita pienempiä.

HYBRIDIJÄRJESTELMÄ toimii Lexuksessa, ja siitä on kiistatta hyötyä. Suorituskyky on hyvä ja kulutus jopa poikkeuksellisen pieni auton kokoon nähden. Kokonaan toinen asia on, voiko isoa katumaasturia yleensä pitää ympäristöystävällisenä. Tästä saisi aikaan kiihkeän keskustelun, mutta tehköön jokainen oman ratkaisunsa.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 15/05, s. 138-143)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Lexus RX-merkkinen auto.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto