Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Mazda2 1,4 Touring

11.6.2003

Uutta virtaa

Mazdan leirissä näyttää paistavan aurinko. Edellinen uutuus, Mazda6, tuli aikoinaan hyvin menestyneen 626-mallin tilalle, ja se sai heti hyvän vastaanoton. Nyt on vuorossa Mazda2, joka puolestaan tulee Demio-mallin korvaajaksi Euroopassa.

Demio oli ”aito” Mazda siinä mielessä, että se suunniteltiin ja valmistettiin Japanissa, mutta Mazda2 on yhtiön historian ensimmäinen Euroopassa valmistettu auto. Se, että Mazda pystyy nykyisin esittelemään uusia malleja kuin vanhaan hyvään aikaan, on pitkälti Fordin ansiota.

Joitakin vuosia sitten Mazdan myynti laski nimenomaan haluttujen mallien puuttuessa, ja kaupan hiljentyminen teki uusien autojen kehittelyn mahdottomaksi. Ford kuitenkin näki Mazdassa mahdollisuuden. Ensimmäinen askel oli, että Ford osti japanilaisyhtiöstä osuuden, joka nykyisin vastaa noin kolmannesta, ja sen jälkeen vuorossa oli tekninen yhteistyö. Uusi Mazda2 on tämän vaiheen tulosta.

Korimalleja on yksi, viisiovinen hatchback, ja moottoreita on neljä. Ne ovat Fordin 1,25-, 1,4-, ja 1,6-litraiset bensiinimoottorit sekä 1,4-litrainen ahdettu suoraruiskutusdiesel, joka on Ford–PSA-yhteistyötä. Huokein malli maksaa 17 750 euroa (Core-varustus). Koeajettu 1,4-litrainen Touring-varustuksella maksaa 19 170 euroa. Kallein bensiinikäyttöinen on 1,6-litrainen Sport-varustuksella (21 800 euroa), ja dieselistä joutuu maksamaan 22 970 euroa.

Koeajoauton 1,4-litrainen moottori on Fordin Duratec-sarjaa, ja samanlaisen voi nähdä hieman eritehoisina muunnoksina esimerkiksi Fiestassa ja Focusissa. Rakenteeltaan se on kevyt, koska sylinteriryhmä ja sylinterinkansi ovat kevytmetallia.

Tehoa tämä 16-venttiilinen moottori tuottaa 59 kW käyntinopeudella 5 700 r/min. Väännön huippu, 124 Nm, on mitattu käyntinopeudella 3 500 r/min. Mazda2 liikkuu 1,4-litraisella moottorilla kokoluokkansa autoihin verrattuna keskiverrosti.

Mazdan ohjaus, pohjalevy ja jousitus ovat Fiestasta peräisin, vaikka joissakin mitoissa onkin pieniä eroavuuksia. Tämä ratkaisu on lopputuloksen kannalta sanalla sanottuna erinomainen. Heti ensimmäisten kilometrien jälkeen ohjauksen tarkkuus ja erinomainen tuntuma tiehen nousivat esille, ja tunne oli sama kuin olisi liikuttu huomattavasti suuremmalla ja kalliimmalla autolla – ja niistäkin sellaisella jossa nämä asiat ovat kunnossa. Väistökokeesta Mazda selvisi erinomaisin arvosanoin..

Mazdan jarrut ovat rakenteeltaan tyypilliset tämän päivän autolle; edessä jäähdytetyt levyt, takana rummut, lisänä lukkiutumaton ABS-järjestelmä, elektroninen jarruvoiman jako sekä hätäjarrutustehostin. Tällä varustuksella autot pysähtyvät kuivalla asfaltilla yleensä 42–44 metrin matkalla, kun alkunopeus on tasan 100 km/h. Mazda2 yllätti positiivisesti pysähtymällä aloituskohdasta tasan 39 metrin päässä.

Voimalla huonosti Mazda sai tarvitsemansa piristysruiskeen Fordin hahmossa, ja sitä kautta aivan uutta virtaa jatkaa autojen valmistusta. Mazda2 on hyvä esimerkki siitä, kuinka kulttuureita ja maanosia voidaan haluttaessa yhdistää ja lopputulos on valmiimpi kuin juuri kukaan olisi ennakkoon uskonut.

Mazdassa on laatuauton ainekset ja kaikki perheauton tunnusmerkit, mutta sen kanssa yksin ajellessaankaan ei tarvitse olla vaivautunut. Se on kooltaan kompakti, eivätkä polttoainetalous ja päästöt nosta päätään tarpeettomasti.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 11/03, s. 138-143)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Mazda Mazda2-merkkiset autot.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot