Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Mazda5 1,8 Elegance

28.9.2005

Mahdollisuuksia elämään

Tila-autoissa on imua. Autot ovat täynnä erilaisia hyviä ominaisuuksia, mutta tilasta on usein puutetta. Monikäyttöisyys ei silloin ole pahasta, ja kun sen makuun on päässyt, siitä ei hevin luovu. Mazda5 on viimeisin tulokas tällä rintamalla.

Mazda5 on uusi C-kokoluokan tila-auto, mikä merkitsee taistelua markkinaosuuksista todella kilpailussa luokassa. Mikään uusi tulokas Mazda ei tällä sektorilla ole, sillä aikaisemmin merkin mainetta samassa luokassa on ylläpitänyt kuusi vuotta sitten esitelty Mazda Premacy.

Viitonen starttaa kolmella varustetasolla. Koeajoauto löytyy hinnaston kolmannelta paikalta, 29 400 euroa, ja ainoat lisävarusteet tässä 1,8 Elegancessa olivat metalliväri (450 €) ja tekstiilimatot (80 €).

Mazda5 on Premacya kookkaampi. Tyyliltään se edustaa tämän päivän tila-autoa: viisto keula, suuri kalteva tuulilasi, pitkä akseliväli, taakse päin kapeneva sivuikkunalinja ja melko pysty perä. Tilaa edessä on hyvin joka suuntaan ja tunnelma on avara ja valoisa. Näkyvyys eteen ja sivuille on hyvä, mutta etuviistossa on huomioitava tuhdit pilarit.

Takimmainen ovi on saranoitu tuttuun tapaan yläreunastaan ja etuovet etureunastaan, mutta sivuovissa ei ole saranoita lainkaan. Korin sivuilla on suuret liukuovet, jotka liikkuvat kiskoillaan äärettömän helposti ja kevyesti eteen ja taakse. Etenkin ahtaissa parkkihalleissa ovien käyttö on luksusta ja autoon kulku on monille helpompaa kuin perinteisistä ovista. Liukuovien haitoista on vielä vaikea sanoa mitään, mutta totuttelua ne varmasti vaativat.

Takimmaiset istuimet saa käännetyksi helposti yksitellen lattian tasalle, jolloin pieni, 130 litran vetoinen tavaratila suurenee noin 430-litraiseksi. Keskimmäisiä istuimia voi muunnella monella tavalla.

Mazdan 1,8-litrainen moottori on luonteeltaan yritteliäs, ei erityisen voimakas, mutta työskentelee tasaisesti ilman yllätyksiä. Jotta moottori on saatu pyörimään kevyemmin, välitykset on valittu tiheämmästä päästä.

Se parantaa kiihtyvyyttä, mutta suurempien kierrosten käyttö lisää myös hieman polttoaineen kulutusta. Kojelaudan alareunaan sijoitettu vaihdekeppi on hyvin käsillä, ja sen liikkeet ovat yhtä aikaa tarkkoja ja kevyitä.

Mazda5:n alustarakenteet ovat teknisesti samanlaiset kuin Mazdan3:ssa, mutta akseliväliä on kasvatettu 11 senttiä, eli se on nyt 275 senttiä. Koska Viitonen on merkittävästi Kolmosta raskaampi, jousitus on jouduttu virittämään suurempaa kuormaa kantavaksi. Silti siihen on saatu mukaan aimo annos mukavuutta, ja Viitosen jousitusta voi kehua eri ajotilanteissa onnistuneeksi.

Väistössä ohjaus muuttui vähän raskaammaksi kuin tavallisissa käännöksissä mutta pystyi silti yhteistyöhön. Mazda5:ssä ilmeni samaa yliohjautuvuutta kuin Kolmosessa ja samaan ryppääseen kuuluvissa Ford Focusissa ja Volvo V40:ssä. Erona on se, että korin vastaheilahdus suorituksen loppuvaiheessa oli Mazdassa suurempi.

Maantiellä Mazdan ohjauksessa on hyvä vaste, ja palautuskin tapahtuu juuri niin kuin pitää. Kuitenkin tuulenpuuskat ja tien pitkittäisurat ohjailivat menoa kevyesti paikka paikoin, mikä lienee luettava korkeampien autojen erääksi pikku ominaisuudeksi.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 17/05, s. 162-167)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Mazda 5-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto