Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance

29.4.2009

Merkkituotteella matkassa

 

Uusi E-sarjan Mercedes-Benz on kuivasti sanottuna ajoneuvo, mutta ei mikä tahansa kumijalka. Siinä on tekniikkaa ja tunnetta tavallista vahvemmin esillä. Mallit vaihtuvat harvoin, ja siksi niiltä odotetaankin joka kerta aina vain enemmän.

Tällä hetkellä Suomessa on hinnoiteltu yhdeksän uutta E-Mercedestä, ja pyöreillä luvuilla hinnat ovat veroineen 50 000 ja 100 000 euron haarukassa. Koeajossa ollut E 220 CDI Elagance-varustuksella ja automaattivaihteistolla maksaa 58 766 euroa.

Tutun kaavan mukaan E-Mersukin on kasvanut mallimuutoksen yhteydessä, mutta vain muutaman senttimetrin suuntaansa. Eniten lisäystä on tullut pituuteen (5 cm), eli kokonaispituus on nyt 4,868 metriä.

Vaikka uuden E-sarjan kiilamainen silhuetti muistuttaakin vahvasti edeltäjäänsä, kori on kokonaan uusi. Siinä on käytetty aikaisempaa enemmän suurlujuusteräksiä, mikä merkitsee vahvempaa, kevyempää mutta myös turvallisempaa rakennetta.

Kori on täyssinkitty, ja sille annetaan 30 vuoden korroosionkestävyystakuu. Konepelti, takaluukku, osa etulokasuojista ja ovien sisäpaneelit on valmistettu alumiinilevystä.

Sisätiloissa on tuttu tunnelma. Edessä on tilaa, ja etäisyyttä istuimeen sekä ohjauspyörään on riittävästi tarjolla. Takana on myös tilaa hyvin, vaikka pääntilaa onkin 10 senttimetriä vähemmän kuin edessä. Tavaratila ei ole muuttunut mallimuutoksen myötä, eli sitä on 530 litraa.

Turvavarustelu on asiallisella tasolla aina kuljettajan polviturvatyynyä myöten, mutta eräs seikka on jäänyt harmittavan vähälle huomiolle.

Vakiona E 220:n kuuluvat ajovalot voisivat riittää johonkin taajamissa käytettävään pikkuautoon, mutta nopeaan matka-ajoon sopivaan autoon ne ovat kehnot. Lähivaloista puuttuu kantamaa, ja kuvio on aivan liian kapea.

Mercedes-Benz kertoo saavuttaneensa uuden mallin kohdalla melkoisia säästöjä polttoaineenkulutuksessa. Koeajomme keskikulutus oli tasan seitsemän litraa sataa kilometriä kohden. Sehän ei ole paljon lähes 1,8-tonnia painavalle autolle, joka kiihtyy 9,3 sekunnissa 100 km/h nopeuteen.

Sileillä pinnoilla ja maantienopeuksilla jousitus vaikutti asialliselta, liikkeissä oli pehmeyttä ja sitä kautta mukavuutta.

Myös kaistanvaihtoa simuloivassa reipasvauhtisessa väistökokeessa jousitus arvioitiin pintapehmeäksi, mutta silti hyvin kuormansa kantavaksi.

Ohjaustunto, tehostus ja palautus säilyttivät ryhtinsä koko testiosion ajan, eikä kolmen matkustajan lisäkuorma muuttanut ajettavuutta tai kommentteja missään kohdassa. Mainio suoritus.

MERCEDES-BENZ E 220 CDI Elegance uusittuna versiona on edelleen samassa laatuluokassa kuin edeltäjänsä omana aikanaan. Nyt moottori, äänieristys ja monet pikkuseikat on toteutettu paremmin.

Varsinkin ajettavuus ja hallittavuus tuntuvat määrätietoisemmilta. Näillä Mercedes pärjää taas seuraavat seitsemän vuotta, mutta paljon riippuu siitäkin, miten kilpailijat vastaavat tuleen.

Jarmo Sukava (tiivistelmä TM 9/09:n artikkelista, s. 138-143)

Lisää aiheesta:
Ensimmäiset viralliset kuvat E-sarjan farmarista (5.8.2009)
Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Mercedes-Benz E-merkkinen auto.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto