Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Mercedes-Benz E220 CDI

2.5.2002

Kritiikin kynnys

On mielenkiintoista nähdä, onnistuuko uusi Mercedes-Benz E220 CDI tuomaan ratkaisua siihen iankaikkiseen puheenaiheeseen, kuinka hyvä auto Mercedes-Benz loppujen lopuksi on.

Se on pihlajanmarjojen tapaan hapan monelle sellaisellekin, joka ei ole ajanut edelliselläkään mallilla metriäkään, tästä uudesta puhumattakaan. Ja toiset taas kehuvat sitä periaatteesta. Meillä tilanne on parempi, sillä nyt on mahdollisuus lähteä koeajolle ja täyttää arvostelulomake itse.

Koeajossa ollut E220 CDI edusti varustelultaan Classic-tasoa, mikä on edullisin. Seuraavana on Elegance ja huipulla Avantgarde. Moottorina oli 2,2-litrainen nelisylinterinen turboahdettu diesel, joka on tällä hetkellä pienin tarjolla oleva. Myöhemmin on tulossa kaksilitrainen diesel ja 1,8-litrainen ahdettu bensiinimoottori ja monia muitakin, mutta keskitytään tässä testiauton tarjontaan.

Uuden mallin toteutuksessa on onnistuttu siinä mielessä hyvin, että halvat tai halvan näköiset materiaalit ja yksityiskohdat on kierretty kaukaa, eli lopputulos on arvokkaan ja laadukkaan oloinen, katsoi sitä miltä kantilta tahansa.

Tähän 2148 cm³:n tilavuuksiseen neliventtiilimoottoriin lisättiin kaksi tasapainoakselia kampiakselin alapuolelle, ja niiden vaikutus on selvästi havaittavissa. Mutta kenties vielä enemmän käynnin tasaisuuteen ja meluttomuuteen on vaikuttanut polttoaineen ruiskutuspaineen nosto.

Mercedeksen suorituskyky on hyvä, ja taloudellisuus on suorituskykyyn nähden erittäin hyvä. Pyöristäen voi sanoa, että tavalliset ajot hoituvat - maantie ja moottoritie mukaan lukien - 5-7 litran annoksella sataa kilometriä kohti. Hyvä taloudellisuus on osittain myös vaihteiston ansiota.

Mercedeksen moottorin vaimea ääni ja värinätön käynti saavat kenet tahansa unohtamaan, mitä on joskus tullut sanotuksi kolisevista ja savuttavista dieseleistä. Sileällä asfaltilla mitatut desibelilukemat näyttävät hienoilta, mutta valitettavasti ne eivät ole koko totuus.

Jälleen kerran ollaan tilanteessa, että ajot on ajettu, mittaukset tehty ja on jonkinlaisen loppuyhteenvedon aika. Ja joka kerta se on Mercedeksen suhteen hieman vaikeampaa kuin monien muiden autojen kohdalla. Sen arvo kun ei ole pelkästään hyvien ja huonojen ominaisuuksien erotus, vaan siinä tulevat kunniakas historia, tyyli ja arvokkuus.

Ne antavat Mercedekselle sellaisen ominaispainon, että monien mielestä on kohteliaampaa ja oikeudenmukaisempaa mieluummin arvostella vaikka morsianta kuin uutta E-sarjan Mercedestä.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 8/02, s. 162-167)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Mercedes-Benz E220-merkkinen auto.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto