Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Mercedes-Benz R 320 CDI 4Matic Lang

22.2.2006

Aikaisemmin Mercedes-Benz esitteli mallejaan harvakseen, ja ne olivat aina suuri tapaus. Nyt aristokraattinen valmistaja suoltaa uusia autoja tuon tuostakin samalla myös uusia markkina-alueita etsien. R-sarjan Mercedes on erikoisauto, jonka valinta vaatii ostajalta rahan lisäksi myös päättämisen voimaa.

Akselistot ja voimansiirto on otettu Mercedeksen M-sarjasta lähes sellaisinaan uusiin R-sarjan autoihin, mutta muuta yhteistä autoilla ei juuri olekaan. R:n olemuksessa on paljon ennestään tuttujen A- ja B-sarjan Mercedesten piirteitä – kaikki on vain huomattavasti suuremmassa mittakaavassa.

Korimalleja on periaatteessa yksi, mutta sitä on saatavana kahtena eripituisena versiona. USA:n kotimarkkinoille tehdään ainoastaan pidempää Lang-mallia (5,157 m), mutta Euroopassa myydään myös vähän yli 4,9-metristä R-Mersua.

Mercedeksessä on istuimet kuudelle. Takimmaiset ovat melko pienikokoiset, mutta niilläkin istuu hyvin. Näennäisesti hyvistä tiloista huolimatta edessä on luultua ahtaampi olo, ja se johtuu voimakkaasti kallistetusta tuulilasista, joka tulee lähelle kuljettajan otsaa.

Perusvarustelu on kattava, ja sen lisäksi testiautoon oli koottu huikaiseva määrä enemmän tai vähemmän tarpeellista.

Koeajetun R 320:n V6-diesel on iskutilavuudeltaan kolmilitrainen, mutta vääntömomentillaan omalla sataluvulla. Väännön huippu, 510 Nm, on täysimääräisenä tarjolla 1600–2800 r/min käyntinopeusalueella, ja huipputeho (165 kW/224 hv) saadaan 3 800 r/min käyntinopeudella. Moottorin jatkeena on seitsenvaihteinen automaattivaihteisto, jota voi hoidella myös käsikäyttöisesti ohjauspyörään sijoitetuilla valitsimilla.

Mercedeksen suorituskyky on hyvä. Automaattivaihteiston ja vahvasti vääntävän moottorin ansiosta ohituksiin tarvitaan vain vähän aikaa. Meikäläiseen tiestöön voimaa on vallan riittävästi, ja sitä on tarjolla erittäin sivistyneessä muodossa.

Toinen positiivinen seikka moottori-vaihteistoyhdistelmä alueella on polttoainetaloudellisuus. Mercedeksen vääntömomentti pystyisi liikuttelemaan autoa vaikka parin kolmen vaihteen välityksellä – mihin tarvitaan seitsemää vaihdetta.

Päätavoite on, että tiheällä vaihteiden porrastuksella löydetään kaikkein taloudellisin ja vähäpäästöisin kierrosluku eri ajonopeuksia varten, ja toisella sijalla on moottorin käyntiäänen pitäminen mahdollisimman matalana. Ja kun tähän vielä lisätään hyvän suorituskyvyn tavoittelu koko ajonopeus alueen (0–220 km/h) läpi, niin muuta ei tarvita.

Ajossa R-sarjan neliveto on huomaamaton, paitsi positiivisessa mielessä. Se lisää ajovakautta merkittävästi, kun alla on loskainen tai muuten liukas pinta, ja vetopitoa löytyy riittävästi, vaikka moottorin voimavaroja käytettäisiin enemmänkin. Myöskään ajoääniä ei ole tavallista enempää.

Maantiellä kulku on vakaata, ja ison auton ajaminen hoituu sormenpäillä. Ohjauksessa on tiettyä jämäkkyyttä, mutta nytkään se ei merkitse suoraa yhteyttä renkaisiin. Topakkuus tulee jostakin väliltä, ja samalla tuntumaan tulee annos keinotekoista vastetta.

Taajamissa ohjaus – hydraulisesti tehostettu hammastanko ajonopeuden mukaan muuttuvalla tehostuksella – tuntuu raskaanpuoleiselta, ja palautusta on avitettava käsin jokseenkin samalla voimalla.

Liukkaalla pinnalla ajonvakautusjärjestelmä ei tavallisessa ajossa joudu useinkaan puuttumaan kulkuun. Nelivedon ansiosta voima pyörien välillä jakautuu tasaisesti, eivätkä pyörät joudu yhtä helposti luistoon kuin kaksivetoisissa autoissa. Etenemisessä on turvallinen ote, vaikka tien pinta voi olla hyvinkin liukas. Tämä on syytä pitää koko ajan mielessä.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 4/06, s. 138-143)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat Mercedes-Benz R 320-merkkiset autot Nettiautosta.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto