Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Nissan Juke 1,6 DIG-T Tekna 2WD

3.12.2010

ERILAINEN NUORI


Jari Kujala, kuva

Katumaasturimaisen Qashqain johdolla viime vuosina menestynyt Nissan vie korotetun konseptinsa nyt aivan uusille urille. Juken muotoilu on voimakkaan omaperäistä, ja voimaa on tarjolla myös uudessa suorasuihkutteisessa turbomoottorissa.

Juke on Nissanin näkemys autosta, jonka tarkoituksena on vedota noin kolmekymppiseen kaupunkilaismieheen, jolla on monia aktiivisia harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita. Muotoiluelementtejä on haettu niin ralliautoista, moottoripyöristä kuin Nissanin omista urheiluautoistakin.

Moottorivalikoimaan kuuluu yksi Nissanin ja Renaultin laajalti käyttämä 1,5-litrainen turbodiesel ja kaksi 1,6-litraista bensiinimoottoria. Perusversio on 86-kilowattinen vapaasti hengittävä, ja tehokkaampi on voimakkaasti turboahdettu 140-kilowattinen. Valitsimme tehokkaamman moottorin koeajoon, koska se on mallistossa ainoa täysin uusi voimanlähde.

Koeautomme on etuvetoinen, mutta bensiiniturbosta on tarjolla myös nelivetoinen versio, jonka erikoisuuksiin kuuluvat portaattomasti välitetty automaattivaihteisto ja taka-akselilla vapaasti puolelta toiselle momenttia jakava aktiivinen ”tasauspyörästö”.

Koeautomme varustelutaso on kaikkein kattavin Tekna, johon kuuluvat sadetunnistin, älyavain nappikäynnistyksellä sekä lähes kaikki Acentan yhteydessä lisähintaan tarjottavat varusteet, kuten navigaattori peruutuskameralla ja parempi äänentoisto. Vain metalliväri jää ulkopuolelle.

Turboahdetun 1,6-litraisen bensiinimoottorin houkuttelevin ominaisuus on sille luvattu 140 kW:n huipputeho. Vääntömomenttikin pysyy 240 Nm:n tuntumassa 2 000 kierroksesta alkaen lähes huipputehon pyörintänopeuteen asti.

Vaikka Nissan sanoo moottorin edustavan pienten turbomoottoreiden downsizing-henkeä, on kyseessä enemmän urheiluauton voimanlähde kuin vääntävä penninvenyttäjä. Normaaliajossa tasaisen käynnin ja turboahtimen heräämisen edellytyksenä on, että moottorin pyörintänopeus pidetään lähempänä 2 000 kierrosta kuin edistyksellisempien kilpailijoiden sallimaa 1 000 kierrosta.

Kulutusmittauksissakin tulokset olivat hämmentäviä. Matalissa nopeuksissa kulutuslukemat ovat kunnossa, sillä kaupunkikulutuksen arvo 8,5 l/100 km oli täysin odotettavissa. Myös suoralla tieosuudella mitattujen tasaisten nopeuksien kulutuskäyrä lähtee nousemaan 50 km/h nopeuden matalasta 4,2 litran arvosta. Käyrän kulmakerroin on kuitenkin poikkeuksellisen jyrkkä, ja 120 km/h nopeudessa kulutus on jo pitkälti yli 10 l/100 km.

Kun autosta pyritään tekemään yhtä aikaa korkea ja sporttinen, se asettaa alustasuunnittelulle tiettyjä haasteita. Riittävän kallistusjäykkyyden saavuttamiseksi jousituksen ja etenkin kallistuksenvaimennuksen pitää olla jäykkä. Tästä kärsii yleensä jousitusmukavuus, mutta Jukessa kompromissi on vielä toimiva.


Väistökokeessa kuorman vaikutus Nissan Juken käytökseen on suuri. Kun terävät kallistelut yhdistetään viiveellä reagoivaan ohjaukseen ja töksähtäviä, savumerkkejä päästäviä yhden pyörän jarrutuksia tekevään ajonvakautukseen, on lopputulos vähintäänkin hermostuttava.

Jussa Nieminen (tiivistelmä TM:n 22/10 artikkelista, s. 140-145)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Nissan Juke-merkkinen auto.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto