Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Nissan Leaf

22.5.2012

LEHTI KÄÄNTYY


Hannu Stöckell, kuva

Leaf on markkinoidemme ensimmäinen sähköauto, joka täyttää nykyaikaisen perheauton perusvaatimukset mukavuuden ja tilojen suhteen. Kääntöpuoli on kuitenkin tuttu; päivässä ei pääse paljon sataa kilometriä pidemmälle.

Nissan Leaf asettuu Suomen suosituimpaan perheautojen kokoluokkaan. Sen hinta on viimeisimmän autoveromuutoksen helpottamana ”vain” 40 800 euroa.

Sähköauton hankintakustannus on kalliiden akkujen vuoksi vielä niin suuri, ettei hankintaa voi edullisilla käyttökustannuksilla perustella. Esimerkiksi ideologisilla syillä se on jo paljon helpompaa.

Muotoilultaan Leaf on tarkoituksellisen omaperäinen. Pohjimmiltaan erilainen auto on erilainen myös pinnaltaan. Korimalliltaan se on joka tapauksessa viisiovinen henkilöauto.

Ohjaamosta käsin auto näyttää melko tavalliselta, ainakin matkustajien paikoilta. Tilaa on alemman keskiluokan autoksi hyvin.

Auton mukana tuleva laturi on melko pienitehoinen, mutta Nissanin ja Fortumin yhteistyönä kotiin voi ostaa myös hieman tehokkaamman 16 ampeerin latausjärjestelmän. Auto sallii myös järeän teholatauksen, mutta kotitalouksien sähköverkot riittävät siihen vain harvoin.

Leafissä käytetään Nissanin itse suunnittelemaa sähkömoottoria. Se on sijoitettu tavalliseen etuvetoisen auton tyyliin poikittain etuakselin tuntumaan.

Huippuvääntö on 280 Nm ja teho 80 kW. Suurin vääntömomentti on käytettävissä nollakierroksilta aina pyörintänopeuteen 2 730 r/min asti. Silloin saavutetaan huipputeho, joka puolestaan säilyy vakiona aina pyörintänopeuteen 9 800 r/min saakka.

Leafissa on vain yksi vaihde eteenpäin. Se on alennusvaihde, jonka välityssuhde asettuu tavallisen henkilöauton vaihteiston kokonaisvälityssuhteissa jonnekin kakkos- ja kolmosvaihteiden väliin.

Kiihtyvyys ei ole räjähtävää mutta hyödyllisen ripeää. Nollasta sataan kiihdytys kesti mittauksessamme 11,9 sekuntia, eli suorituskyky on jokseenkin tavallisen perheauton tasolla - hyvässä mielessä, jos vaivattomuuden laskee mukaan.

Auton 1,5 tonnin omamassaa ei ajossa varsinaisesti huomaa. Moottorin vääntö on sen verran tuhtia, että etenemisen kanssa ei tarvitse taistella.

Jousitus on mukavuuspainotteinen ja ohjaus kevyt.

Mittasimme Leafin energiankulutusta samoilla testilenkeillä kuin polttomoottoriautojakin. Kaupunkikulutusmittauksessa saimme toimintamatkaksi 107 km, jossa on tietenkin muutaman kilometrin virhemarginaali.

Kaksinkertaisella keskinopeudella ajettavassa maantiekulutuksen mittauksessa laskennalliseksi arvoksi tuli tasan 100 km.

Mittasimme kaupunkikulutuksen aiemmin keväällä myös 15 asteen paukkupakkasessa ohjaamon ja akuston lämmitykset päällä, ilman auton esilämmitystä.

Tuolloin toimintamatkaksi mitattiin 59 kilometriä. Jos auton saa pidettyä määränpäissä lämpimissä tiloissa, voi toimintamatkaa jatkaa vielä varmaankin reilulla kymmenellä kilometrillä.

Jussa Nieminen (tiivistelmä TM:n 10/12 artikkelista, s. 122-127)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Nissan Leaf-merkkiset autot.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot