Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Nissan Note 1,6 Acenta

17.5.2006

Nissan Almeralla on tehty hyvin kauppaa, mutta on tullut aika vaihtaa levyä. Sitä ei korvata yhdellä uudella mallilla, vaan useammalla ja yksi niistä on Note eli nuotti. Ainakin perheellisen kohdalla uusi nuotti kuulostaa juuri oikealta.

Nissan on pannut asioitaan kuntoon tuloksekkaalla otteella. Yhteistyö Renaultin kanssa on sujunut hyvin, kassavirat ovat positiiviset ja yhteisten osien käytössä on löytynyt lupaava sävel.

Nissan Note on yksi niistä autoista, joilla korvataan noin vuoden sisällä tuotannosta poistuva Nissan Almera. Kysymyksessä on pikkuperheauto, joka tähtää myös kookkaampaan C-segmenttiin eli alempaan keskiluokkaan.

.Note on viisiovinen, ja ovet on suunniteltu myös kulkemista varten. Takaistuin on riittävän korkea , 37 cm, ja etuistuinten alla on tilaa isoillekin lapikkaille. Pääntilaa on neljä senttiä vaille metri, eli lähes kaksimetrinenkin saa oikaistua itsensä kohtuullisen mukavasti tätä pienemmistä puhumattakaan. Edessä on tilaa niin ikään hyvin. Oikeastaan vain ohjauspyörän outo liikerata jäi mieleen huonommin toimivana asiana.

Noteen valittiin moottori, joka on alun perin suunniteltu Micra 160 SR -vauhtiversioon. Huipputehoksi on mitattu 81 kW (110 hv) käyntinopeudella 6 000 r/min. Vääntömomenttia saadaan 153 Nm.

Ohituskiihtyvyydessä Note pärjää hyvin luokkansa autoja vastaan, eikä suorituskyvyssä ole muutenkaan moittimista. Vaihteiston välitykset sopivat meikäläiseen tiestöön hyvin. Moottorin ja välitysten yhteisvaikutus näkyy taloudellisuudessa positiivisella tavalla. Note kulutti koeajon aikana 7,1 litraa sadalla kilometrillä, ja maantieajo hoitui kuudella litralla.

Jousituksessa ja iskunvaimennuksessa on lievä kompromissin maku. Kokonaisuus kuitenkin toimii. Tavallisella kuormituksella jousitus on tasapainoinen ja mukavuudeltaan riittävän elastinen olematta veltto.

Maantiellä sileällä pinnalla ja tyynellä säällä Note on riittävän suuntavakaa. Silloinkin kyllä huomaa, että ohjauksen keskialue on ”kapea”, eli vähäinenkin ohjauspyörän liike pyrkii heti muuttamaan auton suuntaa. Väistökokeesta Note selvisi hyvin, vaikka lisävarusteena olevan ESP-järjestelmän tarpeellisuus tulikin esille.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 10/06, s. 154-159)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Nissan Note-merkkiset autot.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto