Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Nissan NV200 Van 1,5 dCi Comfort Plus

3.5.2010

IDÄN LÄHIPAKU


Hannu Häyhä, kuva

Eurooppalaisten hyötyajoneuvoihin erikoistuneiden lehtien muodostama raati on valinnut Vuoden Pakettiautoksi 2010 persoonallisen Nissan NV200:n. Otimme japanilaista näkemystä edustavan mutta Espanjassa valmistetun juhlitun uutuuden tarkempaan tarkasteluun.

Nissanin mallistossa NV200 korvaa Kubistarin, joka oli edellisen sukupolven Renault Kangoosta Nissanille tehty oma versio. Kilpailijoiden tapaan Nissanistakin on olemassa henkilökuljetukseen tarkoitettu versio viidelle tai seitsemälle matkustajalle sovitettuna.

Pakettiauton kohdalla poikkeavan korimallin kilpailuvaltti on kuitenkin selvästi parhaiten hallussa. Pakettiautoon ainoa Suomessa saatavilla oleva moottori on 1,5-litrainen turbodiesel. Henkilömallin saa myös 1,6-litraisella bensiinimoottorilla varustettuna.

Ulkomitat ovat NV200:n kaikissa versioissa samat. Variaatiot rajoittuvat sivuovien määrään ja muotoon. Liukuovia on tarjolla yhdelle tai kahdelle puolelle ja ikkunalla tai ilman.

Valmistaja ilmoittaa potentiaaliseksi tavaratilan suuruudeksi 4,2 kuutiometriä, mutta Suomessa varustukseen kuuluvan tukevan väliseinän vaikutuksesta siitä voi ottaa melkein kuution pois.

Mittauksiemme perusteella arvioimme kuormatilan tilavuudeksi 3,3 kuutiometriä. Väliseinä leikkaa tilavuutta kahdessa tasossa, yläreunasta kaikkein voimakkaimmin.

NV200:n suurin sallittu kokonaismassa on 2 000 kilogrammaa. Koeajoyksilön omamassaksi punnitsimme täysillä nestetasoilla 1 365 kiloa ilman kuljettajaa. Näin kantavuus on matkustajat mukaan lukien 635 kilogrammaa.

Sivuovivaihtoehtojen lisäksi valinta on tehtävä kolmen eri varustetason, eli Comfortin, Comfort Plussan ja Premiumin väliltä.

Koeajoautomme on näistä keskimmäinen ja suositeltava vaihtoehto. Halvimmassa mallissa hintaa puristetaan pienemmäksi poistamalla varustuksesta ajonvakautus ja sivuturvatyynyt. Tässä noin 600 euron säästö on aivan väärässä paikassa.

Viitisensataa kalliimmassa Premiumissa hinta kertyy avaimettomasta käytöstä ja peruutuskamerasta.

Kaikkien versioiden varusteluun kuuluvat muun muassa ilmastointi ja sähköikkunat sekä keskuslukitus kaukosäätimellä.

Nissanin ranskalaiskumppanin Renault on valmistanut Nissanille sopivan tehoversion 1,5-litraisesta turbodieselistä. Tämän 8-venttiilisen K9K-perusmoottorin historia on pitkä ja monivaiheinen. Henkilöautopuolella siitä puristetaan nykyisin 81 kilowatin huipputeho, mutta pakettiautoon Nissan on katsonut riittävän miedomman 63-kilowattisen version.

Moottorin perusväännön ja ahdetun väännön välinen pykälä on sen verran korkea, että pehmeä liikkeellelähtö vaatii opettelua. Kun auton saa vauhtiin, ajaminen sujuu hienosti. Ahtimen heräämistä edeltävä puhdittomuus tulee ajossa esiin vain, jos erehtyy valitsemaan aivan liian suuren vaihteen.

Tätä tulee tehtyä harvoin, sillä välitykset ovat lyhyet. Tässäkin näkyy, että auto on tarkoitettu käytettäväksi pääosin taajamanopeuksissa.
Kiihdytys pakettiauton satasen maksiminopeuteen alkaa jo tuntua työläämmältä.

Ohjaus on hitaanlainen, mutta lyhyen totuttelun jälkeen siihen muodostuu toimiva suhde. Auto reagoi normaaleissa ajotilanteissa ohjaukseen loogisesti ja riittävän innokkaasti.

Täysi kuorma ei Nissania vielä hämää. Auto kulkee edelleen kainosti suoraan, vain hieman kasvaneen rengasmelun saattelemana. Auton kaarrekäytökseenkään kuormalla ei ole suurta vaikutusta.

Ohjausvasteeseen tulee pyöreyttä, ja auton kiusaaminen kaarteissa tuo esiin normaalia enemmän aliohjautuvuutta, mutta normaaliajossa ei eteen tule mitään, mitä pitäisi erityisesti varoa.

Jussa Nieminen (tiivistelmä TM:n 9/10 artikkelista, s. 138-143)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Nissan NV200 Van-merkkinen auto.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto