Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Opel Corsa 1,2 Enjoy

22.11.2006

Opel Corsa on mallina kiinnostanut suomalaisiakin jo 25 vuotta. Nyt koeajoon otetusta uudesta Corsasta selvisi aivan testin loppumetreillä, että kysymyksessä ei olekaan tavallinen pikkuperheen auto, vaan arvovaltaisen raadin valitsema Vuoden Auto 2007 -kilvan hopeamitalisti. Ja vieläpä olemattomalla erolla voittajaan. Muuttuiko Corsa tästä ”ylennyksestä” paremmaksi, sekin selviää koeajolla.

Opel Corsa kuuluu kokoluokkaan ”noin nelimetriset” autot, eli samaan kuin Fiat Grande Punto, Ford Fiesta, Kia Rio, Peugeot 207, Renault Clio tai Volkswagen Polo. Muitakin kilpailijoita on, joten mikään läpihuutojuttu menestyminen tuossa seurassa ei tule olemaan.

Kahdesta korimallista (kolmi- ja viisiovinen) huolimatta autojen etutilat ovat samankokoiset. Eurooppalaiseen tapaan kuljettajien kokoerot on otettu huomioon, ja tuttu mittahaarukka ”puolestatoista kahteen metriin” sopii Corsassakin kuljettajan pituuden määritelmäksi. Vain leveyssuunnassa huomaa, että istutaan pikkuautossa.

Takana pääntilaa on niukemmin, mutta muuten asiat ovat kunnossa.

Koeajoauto (Corsa 1,2 Enjoy 5-ov.) maksaa 16 450 euroa. Vakiovarusteista on ensimmäisenä mainittava ESP-ajonvakautusjärjestelmä, jonka tarpeellisuutta kaikki eivät valitettavasti vielä oivalla. Onpa autoja, joihin sellaista ei saa edes lisähintaan. Myös Opelin korin kolariturvallisuus on hieno asia.

Ajovalot eivät yllä aivan yhtä hyviin arvosanoihin. Lähivalojen kantamaa saisi olla enemmän, ja tien vasen puoli jää turhan hämäräksi – leveämpi kuvio auttaisi.

Opelin 1,2-litrainen nelisylinterinen moottori (jollainen siis oli koeajoautossakin) perustuu alkujaan kolmisylinteriseen yksilitraiseen. Opelin insinöörit ovat mitanneet suurimmaksi tehoksi 59 kW (80 hv) tavanomaisella pyörintänopeudella 5 600 r/min. Vääntöä on enimmillään 110 Nm verraten korkealla kierrosluvulla (4000 r/min), mutta se näyttää käyrän mukaan levittäytyneen hyvin laajalle alueelle.

Heti startin jälkeen käy selväksi, että voimaa on rajallinen määrä. Corsa kiihtyy hyvin muun liikenteen mukana, mutta minkäänlaisiin irtiottoihin ei ole paukkuja.

Tasaisella nopeudella nykyinen tieverkko loivine mäkineen hoituu sujuvasti, mutta oikeissa mäkipaikoissa vaihteita joutuu käyttämään. Siksi olikin yllätys, kun taajamaan palattua havaittiin, että Opelilla pystyi ajamaa jyrkissäkin kulmissa kolmosvaihteella, vaikkei nopeutta ollut kävelyvauhtia enempää.

OPEL Corsa 1,2 Enjoy sai yllättävän ”ylennyksen” juuri koeajon loppumetreillä. Toinen sija Vuoden Auto -valinnassa on hieno saavutus, mutta TM-koeajoraporttiin sillä ei ole vaikutusta. Corsa selvisi testistä hyvin arvosanoin, ja vain moottorin ajoittainen laiskuus maantiellä sekä pienet ulkopeilit taajamissa häiritsivät eniten. Hyvää siinä olivat asialliset tilat, varustelu ja ajettavuus väistökokeet mukaan lukien.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 21/06, s. 186-191)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Opel Corsa-merkkisiä autoja.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto