Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Opel Insignia 2,0 CDTi Cosmo

18.3.2009

TYHJIIN SAAPPAISIIN


Hannu Häyhä, kuva

Opel Vectrasta ehdittiin puristaa kaikki mahdollinen irti. Monien kaupallistenkin menestysvuosien jälkeen se kuihtui niin, että seuraajan täytettäväksi jäi suuret, mutta tyhjät saappaat. Opelin vastaus tähän on uusi auto uudella nimellä.

Uusi Insignia on komea ilmestys ja tietysti monissa mitoissa edeltäjäänsä suurempi. TM-autohinnastossa on peräti 44 erilaista Insignia-mallia, ja hinnat osuvat 25 900-57 950 euron haarukkaan. Korimallit ovat neliovinen porrasperä ja viisiovinen viistoperä. Näiden lisäksi on hinnoiteltu 11 farmaria, ja ne löytyvät 27 150 ja 58 950 euron väliltä.

Koeajoon valittiin viisiovinen versio kaksilitraisella, 96 kW:n tehoisella turbodieselillä, automaattivaihteistolla ja Cosmo-varustuksella. Se maksaa 37 500 euroa.

Kolmesta varustetasosta (Essentia, Editoin ja Combo) testiautossa oli Combo eli kallein, mutta myös monipuolisin.Puskureihin sijoitetut pysäköintitutkat kuuluvat Combo-perusvarustukseen, ja ne ovatkin tarpeelliset. Auton äärimittojen paikallistaminen optisesti on nimittäin todella vaikeaa.

Testiauton moottori antaa 96 kW:n huipputehon 4 000 r/min käyntinopeudella. Suurin vääntömomentti, 300 Nm, on täysimääräisenä tarjolla 1 750-2 500 r/min pyörintänopeusalueella ja laskee sen jälkeen melko jyrkästi.

Ohituskiihtyvyydet hoituvat automaatin ansiosta nopeasti. Esimerkiksi kiihtyvyys 60 km/h nopeudesta 120 km/h nopeuteen kestää 11,6 sekuntia ja tapahtuu noin 300 metrin matkalla. Se on auton tehoon ja painoon nähden kelpo saavutus.

TM-koeajomittauksissa polttoaineen kulutuslukemat olivat kaupungissa 8,9 l/100 km, maantiellä 5,9 l/100 km ja koeajon aikana keskimäärin 7,3 l/100 km. Lukemat eivät ole pieniä, mutta kohtuullisia auton kokoon ja painoon nähden.

Ennen tien päälle siirtymistä mainittakoon, että Cosmo-varustetason autoissa on 245/45 R18 -renkaat kevytmetallivanteilla, mutta testiautoon lisätyssä Intro-lisävarustepaketissa kesäpyörät olivat kokoa 245/40 R19. Osan aikaa testilenkistä Opelissa oli alla Nokian Hakkapeliitta R 225/55 R17 -talvirenkaat. Kommentit koskevat kahta jäljempänä mainittua, koska vakiovarustepyöriä ei päästy kokeilemaan.

Talvirenkailla liikuttaessa Opelin ohjaus on kevyt, tunnokas ja terve, mutta siinä havaittiin lievää rauhattomuutta ja kevyttä vetelyä rajuissa kiihdytyksissä. Jousitus antoi merkkejä tietystä pintakovuudesta, mutta renkaiden jousto pehmensi kyytiä. Nopeassa ajossa jousitus toimi elävämmin, ja pitkän akselivälin ansiosta Insignia kulki suorat osuudet kuin itsestään.

Leveillä ja matalilla kesärenkailla ajettavuus ja sen kautta kommentit Opelin käytöksestä muuttuivat melkoisesti. Esimerkiksi hitaassa ajossa urat ja pikkuesteet ohjaavat niin tarmokkaasti, että auto saattaa oikaista naapuritontille, jos ohjauspyörästä ei pidä kunnolla kiinni.

OPEL Insignia 2,0 CDTi Cosmo kuuluu näyttävään uutuusmallistoon, josta ei tarjontaa puutu. Insignian määrittely nyt koeajetun yhden version perusteella on siis vain yksi totuus ja mielipide, joka ei välttämättä koske koko mallistoa. Nyt Insignia sai lisävarusteina olevista valoista ylimääräisiä kehuja, mutta myös lisähintaisista pyöristä voimakkaita miinuksia, jotka lähes yksinomaan vesittävät auton ominaisuuksia ehkä ulkonäköä lukuun ottamatta. Silti niilläkin ajettaessa koeajopöytäkirjan reunaan oli kirjoitettu testilenkin päätteeksi: maantiellä Insigniassa on ajoauton meininkiä.

Jarmo Sukava (tiivistelmä TM 6/09:n artikkelista, s. 146-151)

Lisää aiheesta:
Ajettua: Opel Insignia Ecoflex (12.6.2009)
Opel Insignia OPC:n perheversio (20.5.2009)
Opel lisää Insignian tuotantoa (17.3.2009)
Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Opel Insignia-merkkinen auto.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto