Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Opel Mokka 1,4T 4x4 Cosmo

5.2.2013

SALAMANA PAIKALLE


Hannu Stöckell, kuva

Opel iskee tutulla salama-logollaan eloa pieneen mutta kasvavaan pikkumaasturimaailmaan. Moottoripuoli on tuttua, kaikki muu uutta.

Pienten katumaastureiden autoluokka on mielenkiintoinen ja monien mahdollisuuksien temmellyskenttä, koska toistaiseksi vain muutamalla valmistajalla on tähän sopiva väline. Mokkan tärkeimmät kilpailijat ovat Nissanit Qashqai ja Juke, Mitsubishi ASX sekä Škoda Yeti.

Auto on saatavana etu- tai nelivetoisena, kuten tässä kompaktien katumaastureiden luokassa on tapana.

Moottorivaihtoehtoja on kolme, ja ne ovat kaikki ennestään tuttuja Opelin muista malleista. Bensiinimoottori on joko 1,6-litrainen vapaasti hengittävä tai ahdettu 1,4-litrainen. Jälkimmäisen saa toistaiseksi vain käsivalintaisen vaihteiston ja nelivedon yhteydessä. Ahtamaton moottori tulee aina etuvetoisena ja manuaalina. Dieselin voi valita automaattivaihteistolla, jos auto on etuvetoinen.

Koeajoimme nelivetomallin, jossa on 1,4 litran bensiinimoottori ja kattavampi varustepaketti nimeltä Cosmo. Mokasta on saatavana myös kevyemmin varusteltu malli Enjoy.

Mokkan pituus on aavistuksen alle 4,3 metriä, mikä nostaa auton B-segmentin ylärajalle. Kulku ohjaamoon sujuu luontevasti, sillä oviaukko on korkea ja istuin juuri sopivalla korkeudella.

Myös takaovien aukot ovat korkeat, mutta paksut ovet saisivat aueta hieman enemmän - nyt housunlahkeet kuraantuvat helposti lokasuojiin

Mokkan moottorin oli  60 000 kilometrin käyttötestissä Astran nokalla. Perusparannuksia on toki tehty, eli kitkoja ja vastuksia on vähennetty mahdollisuuksien mukaan. Moottorin alavääntö on hyvä, mutta kaasunkäyttö vaati totuttelua.

Yhdistetty EU-kulutus on vajaan litran Astraa suurempi. Tämä on hinta, joka nelivedosta ja korkeammasta korista on maksettava.

Nelivedon tekniikka on yleinen ja nykyaikainen. Kapellimestarina toimii sähkötoimisesti ohjattava monilevykytkin, joka siirtää vetoa takapyörille tarpeen mukaan. Hyvissä olosuhteissa ainoastaan etupyörät vetävät, mutta jääkiihdytyksessä on etu- ja taka-akselilla yhtä paljon voimaa.

Mokka on kaikkialla ketterä, mikä on tyypillinen ominaisuus pikkumaasturiluokassa. Auto on myös tasapainoinen mutkaisella maantiellä, liukkaallakin kelillä. Ohjaustunto pysyy myös vauhdissa hyvänä, mikä on mutkaisella maaseututiellä mukava asia.

Luistonesto toimii pehmeästi, ja liukkaalla voi voiman annostelun jättää huoleti sähköaivoille. Ajonvakautus helpottaa kääntämisessä, vaikka järjestelmän toiminta on välillä turhan terävää.

Robert Koistinen (tiivistelmä TM:n 3/13 artikkelista s. 106-111)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Opel Mokka-merkkinen auto.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto