Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Opel Tigra 1,8 Sport

1.6.2005

Kesäpäivä taivasalla

Kaunis alkukesän päivä, tie edessä ja katto takana. Opel Tigra on tehty tällaisiin tilanteisiin.

Kymmenen vuotta sitten Opel esitteli menevän näköisen mutta kiinteäkattoisen Tigran, ja alkuperäisen kaavan mukaan sen lähtökohta oli suurtuotantomalli Opel Corsa. Se oli piristävä poikkeus Opelin harmaaksi virkamiesmallistoksikin kutsutussa tarjonnassa. Uudella Tigralla on sama paikka malliston ja ilmeen virkistäjänä.

Olennaista uutta Tigrassa on sähköhydraulisesti avattava ja suljettava metallinen katto. Katonrajaan sijoitetut salvat avataan käsin, minkä jälkeen katto poistuu napin painalluksella tavaratilan puolelle ja päälle laskeutuu siisti, lähes huomaamaton peitekansi. Aikaa tähän kuluu 20 sekuntia.

Tigralle on tehty Euro NCAP -törmäystestit, joista se selvisi suorastaan yllättävän hyvin saaden neljä tähteä viidestä mahdollisesta.

Tigra on hieman alle neljä metriä pitkä eli melko lyhyt. Siihen on saatu kohtalaisen hyvät tilat, ja varsinkin pituustila riittää pitkäjalkaisellekin. Pääntilaa on hieman vähemmän kuin monissa sedankorisissa pikkuautoissa ja sisätiloissa sen verran kapeutta, että kyynärpäiden olemassaolon huomaa.

Tigra on varusteiltaan kuin mikä tahansa pikkuauto sieltä paremmasta päästä. Huomautettavaakin tosin löytyy. Sen vielä ymmärtää, että vetokoukku ei kuulu lisävarustelistalle, mutta miksi kukaan ei ole kehittänyt autoon taakka- ja suksitelinettä. Sitä on vaikea ymmärtää. Onhan Tigra olemukseltaan aktiivisia ihmisiä puhutteleva auto, joilla on harrastuksia ja niihin liittyviä välineitä.

Koeajoauton 1,8-litrainen moottori kuuluu Opelin Ecotec-moottorisarjaan.Suorituskyky on tavallisten pikkuautojen sarjassa sieltä pirteämmästä päästä. Moottorissa riittäisi puhti ripeämpiinkin lähtöihin, mutta jostakin syystä etupyörien pito äkisti heikkeni ja veto muuttui sutimiseksi. Ohituskiihtyvyyksissä pito riitti. Perusluonteeltaan Opelin moottori on verraten arkinen – ei mikään ruutipussi missään kohdassa, eikä taloudellisuudestakaan voi antaa mitalia.

Tigran jousitus on hieman tavallista kovempi, ja esimerkiksi nupukivetyksellä menossa on tiettyä tärinää mukana. Se ei kuitenkaan häiritse samalla tavalla kuin joissakin limusiineissa, koska sporttiautoon tietty napakkuus yhdistyy luontevasti.

Taajamissa ajaminen on muuten helppoa, mutta tavallista huonompi näkyvyys taakse vaatii tarkkaavaisuutta. Toinen hankala seikka on erikoisen suuri kääntöympyrä. Maantiellä Tigra kulkee muuten kivasti, mutta sillä on lievää havaittavampi taipumus katsastaa tienpinnan pitkittäisurat ja ottaa niistä suuntaa. Tämä ei tapahdu kuitenkaan huomaamatta, vaan ajolinjamuutos tuntuu myös ohjauspyörässä, jolloin tilanteeseen ehtii varautua.

Tigra kuvattiin Ahveniston moottoriradalla Hämeenlinnassa. Samalla tarjoutui tilaisuus kokeilla pyörän pitoa kovemmassakin nopeudessa. Pyörät pysyivät hyvin radan pinnassa kiinni eikä kaarteissa esiintynyt minkäänlaisia ongelmia. Myös ohjaus toimi moitteitta.

Väistökokeen Tigra selvitti eriomaisella varmuudella, ja ainoa negatiivinen kommentti koski ohjausta, joka ei ”kertonut” kitkasta tai renkaiden asennosta riittävästi. Silti Tigra ponnisti kaistalta toisella hallitusti sellaisella nopeudella, että erityiskiitos tässä kohdassa on paikallaan.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 11/05, s. 130-135)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Opel Tigra-merkkinen auto.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto