Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Peugeot 208 VTi 120 Allure

2.8.2012

KADONNEEN METSÄSTYKSEN METSÄSTYS


Hannu Häyhä, kuva

Peugeot 208 on merkille tärkeä auto, onhan tämä kokoluokka ollut merkin myydyin. Tosin viimeaikoina suosio on hiipunut edellisen mallin, 207:n ikääntymisen myötä. Millä eväin uutuus lähtee tavoittelemaan menestystä?

Peugeot 208 on edeltäjäänsä 207:ää pienempi ulkomitoiltaan, mutta sisätilat ovat kasvaneet. Uutuuden suunnittelussa on onnistuttu järkevöittämään ja optimoimaan tilankäyttöä.

Etelä-Euroopan markkinoilla tärkeät dieselmoottorit tulevat nykyisestä valikoimasta ja ovat tilavuudeltaan 1,4 ja 1,6 l. Ne on hienosäädetty taloudellisuuden vaatimuksesta, mikä on merkinnyt sammutusautomatiikan sisältävän e-HDi-tekniikan ottamista käyttöön nykyistä pienemmissä ja pienempitehoisissa dieselmoottoreissa.

Peugeot 208:n markkinointi aloitettiin PSA-BMW-yhteistyön tuloksena syntyneillä nelisylinterisillä 1,4- ja 1,6-litraisilla moottoreilla. Myöhemmin seuraavat omat, taloudelliset kolmisylinteriset 1,0- ja 1,2-litran bensiinimoottorit, jotka ovat vapaastihengittäviä.

Jatkossa niistä on luvassa myös turboahdetut mallit nykyisen down sizingin eli perusmoottorin koon pienentämisen mukaan korvaamaan suuremmat vapaasti hengittävät moottorit.

Kolmi- ja viisioviset mallit eroavat ulkonäöltään melkoisesti toisistaan, sillä niiden kylkilinja on erilainen. Myös varusteversiot eroavat hieman toisistaan keulan ilmeeltään ja jopa ajovaloiltaan.



Edessä tilojen suhteen ei normaalitapauksissa ole ongelmia, ja näinhän nykyautossa pitää ollakin. Takatilat ovat riittävät tässä kokoluokassa, mutta kolmelle aikuiselle ei ole tarpeeksi tilaa sivusuunnassa. Polvitilaa jää normaalimittaisen kuljettajan taakse riittävästi.

(Kuva: Hannu Häyhä; © TM. Panoramakuvaa voi pyörittää joko nuolinäppäimillä tai tarttumalla siihen hiiren näppäimellä. Kuvaa voi zoomata lähelle ja kauas shift- ja ctrl-näppäimillä. Kuva toimii Quicktime-laajennuksen kautta)


VTi 120 on tällä hetkellä malliston toiseksi tehokkain moottori. VTi 120 -bensiinimoottori on siis 1,6-litrainen ja vapaasti hengittävä. Moottorin jatkona on viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, jonka välitykset ovat varsin lyhyet. Kulutuslukemat pysyvät kuitenkin varsin hyvin kurissa, eikä autoa voi pitää janoisena voimavaroihinsa ja suorituskykyynsä nähden.

Moottori vetää hyvin alhaalta lähtien, mutta vapaasti hengittävänä se ei tietenkään tarjoa samanlaista vahvaa alavääntöä kuin nykyiset turbomoottorit ja turbodieselit. Näin ollen ripeä liikkuminen vaati vaihteiden ja kierrosten käyttöä.

Ohjauspyörä on poikkeuksellisen pieni, mikä jo sinällään vaatii hieman totuttelua. Kun siihen lisätään ohjauksen jäykkyys, suuri voimantarve ja huono palautus keskialueella, riittääkin kuljettajalla totuttelemista.

PEUGEOT 208:n kokoluokka on edustanut noin 40:tä prosenttia Peugeotin myynnistä. Uuden mallin menestys ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys. Tiloiltaan ja varusteiltaan se on kilpailukykyinen, mutta ohjauksen toiminta ja mittariston sijoitus antavat kilpailijoille turhaa etua.

Hannu Ahonen (tiivistelmä TM:n 14/12 artikkelista s. 114-119)

Lisää aiheesta:
Peugeot 207 (2006-2011) (30.8.2012)
Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Peugeot 208-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto