Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Peugeot 3008 1,6 HDi Sport

9.9.2009

Perinteisen ja vapaan tyylin taitaja


Jari Kujala, kuva

Ranskan suurimmalla autonvalmistajalla Peugeotilla on autoja moneen lähtöön ja luokkaan. Uusi 3008 on mielenkiintoinen yhdistelmä erilaisista tyylilajeista.

Uudessa Peugeot 3008:ssa yhdistyvät tavallisen henkilöauton, tila-auton ja citymaasturin olemus ja tietyt ominaisuudet. Koeajoon otettiin Sport-varustetason auto 1,6-litraisella 80 kW:n tehoisella turbodieselillä. Muut vaihtoehtoiset moottorit ovat kaksilitraiset HDi-turbodieselit 110 ja 120 kW:n tehoisina sekä 88 kW:n ja 110 kW:n bensiinimoottorit myös ahdettuina.

Akseliväliä on 2,6 metriä, pituutta noin 4,4 metriä ja korkeutta kuormattomassa autossa runsaat 1,6 metriä. Kattolinja on kupera ja korkealla, ja kun siihen yhdistetään voimakkaasti kallistettu suuri tuulilasi, syntyy vaikutelma todellista suuremmasta autosta.

Peugeot 3008:n turvavarusteisiin kuuluu luonnollisesti ajonvakautusjärjestelmä riippumatta siitä, kumpi varusteversio, Premium tai Sport, on kysymyksessä. Sport tarjoaa kuitenkin eräitä mainitsemisen arvoisia lisäetuja. Esimerkiksi peruutustutka on tarpeellinen sillä takakulmia on muuten vaikea paikallistaa.

Iskutilavuudeltaan 1 560 cm³:n yhteispaineruiskutusdiesel tuottaa huipputehoa 80 kW (109 hv) ja vääntöä 240-260 Nm/1 750 r/min käyntinopeudella. Maksimiväännön (240 Nm) päälle on tarjolla 20 Nm:n ylimääräinen lisäpotku, ”Overboost”. Se on esimerkiksi ohituksiin tarkoitettu, vain joitakin sekunteja kestävä lataus, joka saadaan hetkellisesti ahtopainetta nostamalla. Olennaista tässä on sekin, että maksimissaan noin 10 kW:n tehonlisäystä pääsee käyttämään vain suuremmilla vaihteilla eli maantienopeuksilla.

Vaikka Peugeotin 1,6 HDi -moottori kuluttaa polttoainetta kohtuullisesti - moneen muuhun verrattuna jopa vähän - niin aivan piheimpien joukkoon se ei ylety. Moottoritiellä päästään kuudella litralla 100 kilometrin matka, maantiellä viidellä litralla ja taajamissa ollaan 6,5 litran lukemissa.

Peugeotin suorituskyky riittää mainiosti tavalliseen ajoon, ja veto tuntuu täyteläiseltä vähäiselläkin kaasupolkimen painalluksella. Kuorman ja kiireen kanssa kuitenkin huomaa, että tehoreservi on tämän jälkeen rajallinen.

Kaiken kaikkiaan Peugeot 3008:n ajettavuus on hyvä, ja erityisesti maantiellä hanakasti keskittävä ohjaus ja auton kyky kulkea suoraan ovat hyviä maantievaunun tunnusmerkkejä.

Jarmo Sukava (tiivistelmä TM:n 16/09 artikkelista, s. 122-127)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat Peugeot 3008-merkkiset autot Nettiautosta.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot