Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Peugeot 307 SW 2,0 Hdi

18.9.2002

Ketään ei jätetä

Peugeot 307 on perusmallina sopiva sekoitus tavallista pystyperäistä henkilöautoa ja niin sanottua tila-autoa. SW-mallimerkinnän mukana tulee lisää tilaa perään ja paikkoja tarvittaessa sen verran, että koko jengi mahtuu mukaan.

Viime vuoden heinäkuussa koeajoimme uuden Peugeot 307:n. Silloin myös tiedettiin, että tulossa on myös korotettu seitsemän hengen farmari, ja tässä se nyt on. Vuorossa on Peugeotin uunituore farmarimalli SW. SW:n lähtökohtana on 307:n etuosa, mutta siinä on jatkettu koria ja akseliväliä.

Kokonaispituutta on 4,42 metriä (22 senttiä enemmän kuin perusmallissa), ja akseliväli on kasvanut 10 senttiä. Nyt auto on siis vielä suurempi ja varustettavissa jopa seitsemällä istuimella. Neljästä moottorista on vara valita: dieseleitä on kaksi, teholtaan 66 kW ja 79 kW, ja bensiinimoottoreita on myös kaksi, 1,6- tai 2-litrainen (80 kW ja 100 kW).

SW on mitoiltaan sellainen, että siinä matkustaa neljä viisi ihmistä mukavasti, ja jos tilanne vaatii, taakse saadaan vielä istuinpari, joka on suunniteltu alle 160-senttisille matkustajille. Lisäistuimet voi ostaa myös yksin kappalein. Keskimmäisen rivin istuimet liikkuvat pituussuunnassa, ja ne voi myös tarvittaessa nostaa autosta yksitellen mistä kohdasta tahansa.

Ne sopivat myös takimmaisiin kiinnikkeisiin niin, että valittavana on lukuisia muuntelumahdollisuuksia. Peugeot 307 SW:tä ei arvostella tässä seitsemän hengen autona, vaan se on viidelle tarkoitettu, jolloin tavaratilakin riittää hyvin.

Peugeot 307 SW:n varustetaso on hyvä eikä ihan ensihätään tarvitse katsoa lisävaristeluetteloon, vaikka jotakin mielenkiintoista sieltäkin vielä löytyy.

Heti ensimetreillä sai huomata, että puhe jäykemmästä alustasta piti paikkansa. Nupukivetyksellä ja teräväreunaisissa kuopissa pyörät kumahtelivat kuuluvasti ja koriin välittyi pientä tutinaa ja tärinää. Osa siitä pehmeydestä ja mukavuudesta, joka tavallisen 307:n kohdalla oli kirjattu muistiin, on kadonnut jäykemmän alustan mukana.

Täydellä miehityksellä ajettu lenkki paljasti, että raskaasti kuormattuna jousitus toimii juuri niin kuin on ajateltukin. Pyörät tekevät työnsä äänettömästi, auto liikkuu tasaisesti, joustovaroja on vielä jäljellä, ja ajettavuus on yhtä kevyttä ja hallittua kuin yksin liikuttaessa. Väistökoe sujui paremmin kuin hyvin.

Peugeot on uudessa SW-mallissa ottanut käyttöön Bosch 5.7 -kehitysversion lukkiutumattomien jarrujen ohjausjärjestelmäksi. Se pitää hidastuvuuden huippulukemissa lähes koko jarrutuksen ajan, mutta alussa lukkiutumisrajan etsimiseen kuluu hieman ylimääräistä aikaa.

Muutenkin Peugeotin jarruissa on kaikki uusimman tekniikan edut: elektroninen jarruvoimanjako takaa tehokkaimman mahdollisen hidastuvuuden esimerkiksi kaarteissa, ja hätäjarrutustehostin on apuna silloin, kun lihasvoimaa ei ole enää tarpeeksi.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 15/02, s. 154-159)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Peugeot 307-merkkiset autot.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto