SIHTI KOHDALLAAN


Jari Kujala, kuva

Maailman yleisin patruunakoko .308 ei ole ollut mielessä, kun Peugeot uudisti myydyimmän mallinsa 307:n – vaikka markkinaosuuksista taistellaankin. Uusi 308 on jossakin yhteydessä luokiteltu pieniin perheautoihin kuuluvaksi, mutta nyt jo uskaltaa sanoa, että se on paljon suurempi.

Kun jo 307:ää kiiteltiin väljistä sisätiloistaan, niin nyt tilanne on vieläkin ilmavampi. Edessä ohjauspyörän ja istuimen laajat säätömahdollisuudet merkitsevät sitä, että kuljettajan koolla ei ole mainittavaa merkitystä.

Vaikka korin leveyttä on entistä enemmän, niin takaistuin on saman levyinen (128 cm) kuin aikaisemminkin , ja selkänoja on kaventunut kuusi senttimetriä. Se tarkoittaa, että hartialeveys riittää kolmellekin, mutta istuin on mitoitettu kahdelle.

Peugeotin ohjelmassa on 1,4- ja 1,6-litraiset vapaasti hengittävät bensiinimoottorit, joista viimeksi mainitun saa myös ahdettuna 110 kW:n (150 hv) teholuokkaan. Turbodieseleistä kaksi on 1,6-litraista (66 kW ja 80 kW), ja kolmantena on kaksilitrainen HDi 100 kilowatin teholla.

Koeajoauton 1,6-litrainen moottori tuottaa 120 hevosvoimaa (88 kW). Se on PSA-yhtymän ja BMW:n yhteistyön satoa, ja sisältää monia ominaisuuksia, joita BMW:ssä oli jo vuosituhannen alussa.

Moottori tuottaa enimmillään 160 Nm vääntömomenttia, ja 100 Nm/litra pidetään alalla hyvänä saavutuksena. Kierroksia sen saavuttamiseksi tarvitaan 4250, eli moottori näyttäisi sen perusteella melko ylävireiseltä, mutta vääntökäyrä on todellisuudessa laakea läpi koko käyttökierrosalueen.

Veto on osakaasulla niin jouhevaa ja täyteläistä, että kolmos- ja nelosvaihteelle voi siirtyä heti, kun auton on saanut liikkeelle. Rajuimmissa kiihdytyksissä moottori ei enää vastaakaan yhtä nöyrästi kaasuun, vaan tuntuu melko innottomalta ja arkiselta, eivätkä mitatut suoritusarvotkaan muuta kerro. Tämä ei ole moite, vaan alkuinnostuksen jälkeen siirtyminen totutumpiin ympyröihin.

Peugeotin mallimuutoksesta huolimatta alustarakenteet ovat periaatteessa ennallaan. Jousitus toimii miellyttävästi, meno on tasaista ja mikä parasta, auto kulkee suoraan.

Harvinaista herkkua on pontevasti keskittävä ohjaus. Peugeot myös ohjautuu tehokkaasti, ja vaikka kitkarenkailla menoon ilmaantuikin jonkinlaista pyöreyttä, niin silti ohjaustunto säilyi hyvänä.

Vaikka meno maantiellä sujuu mukavasti kuin suuremmallakin limusiinilla, niin poikittaiset urat ja rikkinäiset pinnat herättävät alustassa elämää. Urat tuntuvat ja kuuluvat selvästi, ja nupukivetyksellä alusta ääntelee. Se ei suorastaan kolise, mutta ilmassa on ylimääräistä kuminaa, onttoa holinaa ja tärinää.

PEUGEOT 308 Premium 1,6 VTi 120 muistuttaa edeltäjäänsä, mutta on monilta osiltaan sitä parempi. Vaikka erot eivät välttämättä joka kohdassa ole suuria, niin suunta on oikea.
Hyvät tulokset törmäystesteissä, mainiot sisätilat ja istuinmukavuus sekä hyvin alakierroksilla vetävä moottori ovat päällimmäisiä tekijöitä, kun perheeseen etsitään uutta autoa. Ja Peugeot 308:ssa ne ovat kunnossa.