Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Peugeot 407 2,0 Confort

4.8.2004

Seiskat näkyy!

Hammaslääkärihuumoria silloin, kun joku hymyilee oikein leveästi. Uuden Peugeotin ilmestyessä katukuvaan seiskat näkyvät niin leveässä maskin virneessä kuin uudessa tyyppimerkinnässäkin. Voimakas ilme on vain yksi ominaisuus tässä tulokkaassa, muut piirteet selviävät koeajon kuluessa.

Peugeot 407:n edeltäjä, 406-malli, esiteltiin 1990-luvun puolivälissä.Uusi 407 on samaa kokoluokkaa, vaikka monissa mitoissa onkin eroja. Sen kohdalla hinnasto alkaa 26700 eurosta (1,8 litrainen Esplanade-varustuksella), mutta koeajoautomme on hieman kalliimpi. Confort-varustuksella ja 2-litraisella moottorilla varustetusta autosta joutuu pulittamaan 31000 euroa, eli käytännössä saman verran kuin vastaavista kilpailijoistakin maksetaan.

Peugeot 407:n kori muotoiluineen ja sisustuksineen on täysin uusi, samoin etujousitus. Kuitenkin auton perusrakenne on peräisin PSA-yhtymän (Peugeot-Citroën) kookkaammista malleista. Myös moottorit ovat entuudestaan tuttuja kuten osa vaihteistoistakin, ja taka-akseli on periaatteessa 406-mallin akselistosta edelleen kehitetty.

Kolareiden varalta matkustamo-osa on suojattu korirakenteiden muodostamalla kehikolla, joka kiertää etupilareista takaovien taakse samaan tapaan kuin kilpa-autojen turvakehikko. Myös ovien sisällä on vahvikkeet sivutörmäysten varalta.Pitkä keula kätkee sisälleen kaksiosaisen palkkirakenteen.

Ajovalot ovat myös merkittävä turvatekijä, mutta tässä on jäänyt vielä parantamisen varaa. Kaukovalojen kantama riittää, samoin kuvion leveys tien oikealle pientareelle, mutta vasen laita kaipaisi enemmän leveyttä. Silti kaukovalot ansaitsevat arvosanan 9,5. Lähivalojen kantama on liian lyhyt, ja kun auton lähialueen valaisu leveyssuunnassa jää niukaksi, on arvosana uusista hienon näköisistä ja suurista ”kissansilmistä” vain 7,5.

Peugeotin kokoluokkakin jo kertoo, että sisätilojen pitäisi olla kutakuinkin kohdallaan, ja näin onkin – tosin muutamin varauksin. Edessä on väljyyttä, pääntila riittää, ja pitkäjalkainenkin löytää itselleen mukavan ajoasennon. Ainoa pulma on pitkien, voimakkaasti kallistettujen korin etupilareiden aiheuttama katvealue sivulle ja etuviistoon. Takaistuin on selvästi kapeampi kuin 406:sa oli, mutta periaatteessa kolmekin aikuista sopii rinnakkain

Peugeotin kaksilitrainen moottori on periaatteessa samanlainen, jollainen nähtiin ensimmäisen kerran 406:n nokalla vuonna 1999. Testiauton viisinopeuksinen vaihteisto on tunnettu Peugeotin aikaisemmistakin malleista, ja sen toiminnassa kiinnittyi huomio pariin seikkaan.

Vaihdekeppi on lyhyt, mutta sen liikkeet ovat pitkät eikä niitä ole sidottu millimetrin tarkasti keppiä ohjaavaan H-kaavaan. Päinvastoin, vaihteensiirrossa on elastisuutta ja suurpiirteisyyttä sen verran, että vaihtamistapahtumaan tulee kiinnittäneeksi huomiota, vaikka sen pitäisi sujua kuin itsestään.

Uuden sähkötoimisen kaasuläpän myötä moottorin käyntiin on tullut joitakin häiritseviäkin piirteitä. Kaasunpainallus ei aina anna juuri haluttua vastetta, vaan teho saattaa antaa odottaa itseään. Kysymys ei tietenkään ole pitkistä viiveistä, ja toisinaan niitä ei ole ollenkaan, mutta voiman vaihtelu voisi tarkemmilla säädöillä olla vähäisempääkin.

Ajossa Peugeotin alusta toimii vaihtelevasti eri tavoin riippuen siitä, minkälaisilla pinnoilla ja nopeudella liikutaan. Hitaasti ajettaessa ohjausvoiman tarve on sopuisan pieni, mutta palautusmomenttia ei ole riittävästi. Jos pyörät haluaa oikaista nopeasti, rattia saa kääntää takaisinpäin suuremmalla voimalla kuin kadun kulmaan mentäessä.

Maantiellä palautusvoima on luonteva ja ohjaus keskittääkin melko mukavasti. Auto kulkee suoraan, vaikka samaan hengenvetoon on sanottava, että aavistus jotakin turhaa pehmeyttä keskialueella kyllä on.

Väistökokeessa alusta toimi hienosti. Paluuvaiheessa omalle kaistalle huomasi aavistuksen yliohjautuvuudesta, mutta ajonvakautusjärjestelmän nopea toiminta pyyhkäisi tällaiset ajatukset pois. Peugeot selvitti muutkin käsittelyyn liittyvät kokeet mainiosti, joten hallittavuus todettiin ykskantaan hyväksi. Hidastuvuus on perheautoluokan kärkeä, ja huippuolosuhteissa Peugeotin jarrut pärjäävät varmasti, vaikka vertailupohjaa haettaisiin sporttisemmistakin autoista.

Monta kertaa ennenkin on todettu, että meikäläinen asfaltti ja nykyaikaisten autojen rengastus sopivat huonosti yhteen. Esimerkiksi Peugeot 407 on olemukseltaan vaimeiden äänien auto, mikä on kenen tahansa helppo huomata, kun alla on sileä asfaltti. Kuitenkin karkeilla pinnoilla ääntä lähtee kuuluvasti ja takana istuvan korvissa se on pelkää rengasääntä.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 13/04, s. 138-143)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Peugeot 407-merkkiset autot.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto