Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Porsche Cayman

3.1.2007

Nuoruuden lähteillä

Porschella on maaginen kyky muotoilla autonsa niin, että jotkut malleista eivät vanhene ollenkaan. Keskimoottorisessa Caymanissa on haluttu säilyttää 50-luvun puolivälin voitokkaan kilpurin, Porsche 550 Spyderin piirteet ja olemus – ja totta vie, ne ovat siinä. Silti se on niin aerodynaaminen ja nykyaikainen kuin tämän päivän ostaja osaa vaatia.

Porsche Cayman on avo-Boxsterin umpiversio ja molemmat kootaan edelleen Valmet Automotiven vastuulla Suomessa. Porsche Caymanin valmistus aloitettiin täällä vuonna 2005 ja kysymyksessä oli 217 kW:n tehoinen 3,4-litrainen S-versio.

Viime kesänä alkoi linjoilta tulla Caymania ilman Ässää ja siinä on 2,7-litrainen moottori, 180 kW tehoa ja yksi vaihde vähemmän, mutta hintakin (77 900 euroa) 17 000 euroa ”edullisempi”– jos tällaista sanaa halutaan käyttää.

Ahtaan näköiseen kabiiniin asettuminen tapahtuu laskeutumalla, joten se sujuu kankeaselkäiseltäkin yllättävän helposti.

Sisällä on tilaa ja oikeastaan vain ovien läheisyys tuntuu kyynärpäissä, ja kojelaudan alapinta kengän kärjissä, mutta vain matkustajan puolella. ”Tilaa” tarkoittaa hyvän ajoasennon vaatimaa aluetta, mutta minkäänlaiseen pyöriskelyyn ei ole mahdollisuutta.

Cayman on varustettu ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmillä, mutta ne voi itseensä uskova kytkeä halutessaan pois käytöstä, vaikka niistä ei todellisuudessa ole vähäisintäkään haittaa.

Se, että ksenonvalot löytyvät lisävarusteluettelosta, ei ole oikein. Caymanin kaltaiseen ja hintaiseen autoon pitäisi kuulua parhaat mahdolliset ajovalot ilman minkäänlaisia kompromisseja tai lisähintoja..

Kuusisylinterinen vastaiskumoottori on kuljettajan selän takana, sitten on tasauspyörästö, ja viisinopeuksinen vaihteisto on viimeisenä. Kuusilovisen saa lisähintaan, ja Tiptronic-automaattivaihteistokin on yksi vaihtoehto.

Moottorin käynti on tasaista, ja käyntiäänessä on enemmän jotakin kiilahihnojen laahausta muistuttavaa suhinaa kuin voiman tuntua. Erikoisuuksina pitää mainita muuttuva imuventtiileiden ajoitus ja nosto sekä imusarjan poikkeuksellisen mielenkiintoinen rakenne. Heti kierrosten myötä ääni muuttuu ja siinä alkaa olla oikea sävy.

Kaikkein hämmästyttävintä on Porschen moottorin käsittämättömän hieno alakierrosveto. Raottelimme läppiä myös täydellä teholla, ja Cayman vastasi hyökkäämällä 100 km/h nopeuteen 6,6 sekunnissa. Se on 180 kW:n (245 hv) tehoiselle autolle melko hyvä savutus, vaikka jäikin puoli sekuntia valmistajan ilmoittamasta.

Ohituskiihtyvyydet eri vaihteilla näyttävät erinomaisilta, ja samaa voi sanoa kiihtyvyydestä laajemminkin. Caymanin moottori on suunniteltu myös koville nopeuksille, ja yhdessä hyvä aerodynamiikka sekä moottorin vääntöominaisuudet saavat Caymanin juoksemaan rivakasti alta pois aina luvattuun huippunopeuteen saakka.

Caymanin alusta on tiukka, mutta siitä on pidetty epämukavuus kaukana. Se kertoo pinnan epätasaisuuksista, mutta ehjemmin ja hallitummin kuin useimmat muut autot, ja samalla korin jäykkyydestä saa jo jonkinlaisen aavistuksen.

Hitaassa ajossa ohjauksen palautus on heikkoa, ja ääriasennosta pyörät eivät palaa keskiasentoon ollenkaan ilman avustusta. Maantiellä ohjaus toimii hienosti. Ohjausvälitys muuttuu siten, että enemmän käännettäessä se nopeutuu.

Tehostus taas vähenee ajonopeuden kasvaessa. Näin saadaan teoriassa yhdistettyä näppärä kääntyvyys mutkateillä hyvään vakauteen suorilla ja nopeilla osuuksilla, ja Caymanissa tämä toimii myös käytännössä.

Alastaron moottoriradalla keskityimme hallittavuuteen, eikä renkaita haluttu ”merkata” yhdelläkään turhalla kaarteella. Nopea ajo sujui todella helposti, eikä Caymanin käytöksessä ollut mitään moittimista. Cayman on nopea auto radalla, mutta sen hyödyntäminen vaatii harjoittelua. Pitää oppia ajamaan mahdollisimman nopeasti ilman luistoja, siinä kaikki.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 1/07, s. 138-143)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat Porsche Cayman-merkkiset autot Nettiautosta.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto