Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Renault Laguna Sport Tourer 2,0 16V Dynamique

7.3.2008

ME TULEMME TAAS!


Jari Kujala, kuva

Renault oli aikanaan yksi Suomen tunnetuimmista automerkeistä, mutta viime vuosina sen ympärillä on ollut hiljaista. Nyt sillä on uusi maahantuoja ja uusia malleja, joista tässä vuorossa Laguna.

Uusi Renault Lagunan farmarimalli on edeltäjäänsä kookkaampi, ja ilman mittanauhaakin sen mitoista saa käsityksen, kun vertaa sitä koviin kilpailijoihin. Liikutaan siis noin 4,8 metrin kokonaispituudessa ja lähes puolentoista tonnin painoluokassa.

Lagunan tavaratila on 450 litran vetoinen, ja kuormauskorkeutta on alle 60 senttiä. Takaistuintila on mitoiltaan auton kokoluokan mukainen, mutta runsas pääntila on saatu aikaan istuinta madaltamalla. Edessä on poikkeuksellisesti senttimetri vähemmän pääntilaa (97 cm) kuin takana, mutta tila riittää keskimittaa pidemmillekin

Renault Lagunan valot mitattiin ja todettiin hyviksi.

Koeajoauton kaksilitrainen moottori on kehitetty viime vuonna, ja se on tuttu myös eräistä Nissan-malleista.Suurimmaksi tehoksi on mitattu 103 kW (140 hv), mikä on myös kilpailijoiden suosima taso, kuten maksimivääntömomenttikin, 195 Nm. Vääntökäyrän huipulla näkyy laakea alue, joka on muuttuvalla imuventtiilien ajoituksella saavutettu etu.

Kaikissa uusissa Lagunoissa on kuusivaihteinen vaihteisto, joko automaatti tai käsikäyttöinen.
Tavallisilla ajonopeuksilla tehoa on riittävästi, mutta kaksilitraiselle moottorille tuttua irtonaista ja täyteläistä voimantunnetta Lagunasta ei löydy.

Mitattu polttoaineen kulutus kertoo, että tälläkin puolella kaivattaisiin jotakin hienosäätöä. Koeajon keskikulutus 9,1 l/100 km ei ole maailman suurimpia, mutta nykysuuntauksen valossa siinä on litra liikaa.
Tekniikan Maailman talvitestissä (TM 3/08) Renault Lagunan ajettavuutta kiiteltiin.

Talvitestissä oli viistoperäinen, 1 460 kiloa painava Laguna Hatchback puolitoistalitraisella turbodieselillä. Nyt koeajettu farmariversio painaa 1 465 kg eli käytännössä saman verran, mutta siitä saadut kommentit ohjauksesta olivat paikoin eri maata.

Esimerkiksi väistökokeessa ohjaustunto säilyi hyvänä, mutta maantiellä suoraan ajettaessa ohjauksen keskiasento ei määräytynyt automaattisesti.. Hitaillakin nopeuksilla esimerkiksi nupukivetyksellä epätasaisuudet välittyivät pyörien kautta ohjauspyörälle, jossa tuntui nykimistä ja kääntyilyä tuon tuostakin.

Tilanne oli sama kesä- ja kitkarenkailla.

Jousitusta on jäykennetty melkoisesti edelliseen malliin verrattuna - takajousien sanotaan olevan 50 prosenttia entisiä jäykemmät. Terävissä kuopissa tämä tuntuu ja kuuluu etenkin kevyellä kuormalla liikuttaessa. Mukavuussyistä hienoinen pintapehmeys jousituksessa ei olisi pahitteeksi.

Jarmo Sukava (Tiivistelmä TM:n 5/08, s. 162-167)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Renault Laguna-merkkisiä autoja.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto