Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Renault Megane Hatchback 1,5 dCi Expression

16.4.2009

EI LAAKSOA EI KUKKULAA


Jari Kujala, kuva

Renault Megane Hatchback puolitoistalitraisella turbodieselillä on mielenkiintoinen uutuus. Se on monessa edeltäjäänsä parempi, mutta riittääkö se?

Nyt on koittanut kolmannen Megane-kehitysversion aika. Ensimmäisinä myyntiin ehtivät kolmiovinen coupé ja viisiovinen viistoperä, ja vuoden loppupuolella on luvassa farmari ja tila-autoversiot. Koeajoon valittiin malliston ja hinnaston keskivaiheilta puolitoistalitrainen turbodiesel Expression-varustuksella (21 579 euroa).

Megane on aikaisempaa pidempi, leveämpi ja korkeampi, mutta kokoluokka on entisellään. Se kuuluu ultrasuosittuun C-segmenttiin, jonka eräs tunnusmerkki on noin 4,3 metrin kokonaispituus.

Edessä tila riittää mainiosti, ja istuinten säätövarat riittävät lähes kaiken kokoisille ihmisille. Takana viihtyvyys on paljolti kiinni siitä, mille kohdalle etuistuimet on säädetty.

Edullisin Megane maksaa Suomessa 18 883 euroa, ja siinä on 1,6-litrainen 74 kW:n (100 hv) moottori ja viisinopeuksinen vaihteisto. Samasta moottorista on myös 81 kW:n (110 hv) versio, ja sen yhteydessä vaihteita on kuusi.

Dieseleistä tehokkain 1,9 cDi tuottaa 96 kW (130 hv). Se on parhaiten varusteltu ja maksaa 24 889 euroa. Puolitoistalitraisia dieseleitä on kaksi, 81-kilowattinen kuusipykäläisellä vaihteistolla ja myös testissä ollut 66 kW:n tehoinen turbodiesel, jossa on viisi vaihdetta. Suomeen tuotavat dieselit on varustettu hiukkassuodattimella.

Koeajoauton moottorin suurimmaksi tehoksi on mitattu 66 kW (90 hv)/4 000 r/min pyörintänopeudella, ja vääntöä on tarjolla 200 Nm. Maksimivääntö saadaan jo 1 750 r/min käyntinopeudella, ja sitä on tarjolla saman verran vielä 1 000 kierrosta ylempänäkin.

Polttoainetta kului koeajon aikana keskimäärin 5,8 litraa sataa kilometriä kohden, ja se kuulostaa kohtuulliselta.

Heikoin lenkki edellisen Meganen ajettavuudessa oli sähkötoiminen ohjaustehostin. Nyt tilanne on korjattu vaihtamalla laitteen toimittajaa ja muuttamalla rakennetta tarvittavista kohdista.

Testiautomme alustaa vaivasi turha kovuus hitaassa ajossa ja kevyellä kuormalla. Hallittavuudessa sen sijaan ei ollut moittimista.

Maantiellä Megane etenee vakaasti, kulkee automaattisesti suoraan ja ohjautuu kaarteisiin niin, että kuljettajalle on koko ajan tieto pyörien asennosta.

Jarmo Sukava (tiivistelmä TM 8/09:n artikkelista, s. 146)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Renault Megane-merkkiset autot.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto