EI LAAKSOA EI KUKKULAA


Jari Kujala, kuva

Renault Megane Hatchback puolitoistalitraisella turbodieselillä on mielenkiintoinen uutuus. Se on monessa edeltäjäänsä parempi, mutta riittääkö se?

Nyt on koittanut kolmannen Megane-kehitysversion aika. Ensimmäisinä myyntiin ehtivät kolmiovinen coupé ja viisiovinen viistoperä, ja vuoden loppupuolella on luvassa farmari ja tila-autoversiot. Koeajoon valittiin malliston ja hinnaston keskivaiheilta puolitoistalitrainen turbodiesel Expression-varustuksella (21 579 euroa).

Megane on aikaisempaa pidempi, leveämpi ja korkeampi, mutta kokoluokka on entisellään. Se kuuluu ultrasuosittuun C-segmenttiin, jonka eräs tunnusmerkki on noin 4,3 metrin kokonaispituus.

Edessä tila riittää mainiosti, ja istuinten säätövarat riittävät lähes kaiken kokoisille ihmisille. Takana viihtyvyys on paljolti kiinni siitä, mille kohdalle etuistuimet on säädetty.

Edullisin Megane maksaa Suomessa 18 883 euroa, ja siinä on 1,6-litrainen 74 kW:n (100 hv) moottori ja viisinopeuksinen vaihteisto. Samasta moottorista on myös 81 kW:n (110 hv) versio, ja sen yhteydessä vaihteita on kuusi.

Dieseleistä tehokkain 1,9 cDi tuottaa 96 kW (130 hv). Se on parhaiten varusteltu ja maksaa 24 889 euroa. Puolitoistalitraisia dieseleitä on kaksi, 81-kilowattinen kuusipykäläisellä vaihteistolla ja myös testissä ollut 66 kW:n tehoinen turbodiesel, jossa on viisi vaihdetta. Suomeen tuotavat dieselit on varustettu hiukkassuodattimella.

Koeajoauton moottorin suurimmaksi tehoksi on mitattu 66 kW (90 hv)/4 000 r/min pyörintänopeudella, ja vääntöä on tarjolla 200 Nm. Maksimivääntö saadaan jo 1 750 r/min käyntinopeudella, ja sitä on tarjolla saman verran vielä 1 000 kierrosta ylempänäkin.

Polttoainetta kului koeajon aikana keskimäärin 5,8 litraa sataa kilometriä kohden, ja se kuulostaa kohtuulliselta.

Heikoin lenkki edellisen Meganen ajettavuudessa oli sähkötoiminen ohjaustehostin. Nyt tilanne on korjattu vaihtamalla laitteen toimittajaa ja muuttamalla rakennetta tarvittavista kohdista.

Testiautomme alustaa vaivasi turha kovuus hitaassa ajossa ja kevyellä kuormalla. Hallittavuudessa sen sijaan ei ollut moittimista.

Maantiellä Megane etenee vakaasti, kulkee automaattisesti suoraan ja ohjautuu kaarteisiin niin, että kuljettajalle on koko ajan tieto pyörien asennosta.