Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Renault Twingo 1,2 16V Authentique

22.5.2008

ALKUPERÄISELLÄ RESEPTILLÄ


Jari Kujala, kuva

Renault Twingo suunniteltiin silloin jo ikääntyneen Renault 5:n korvaajaksi. Siis milloin? Viisitoista vuotta sitten ja 2,4 miljoonaa Twingoa taaksepäin. Uusi Twingo on vasta toinen variaatio tästä ystävällisen oloisesta autosta.

Uusi Twingo 1,2-litraisella moottorilla ja edullisimmalla eli Authentique-varustuksella maksaa 10 890 euroa. Toinen meillä myyntiin tullut Twingo on muuten samanlainen - kolmiovinen ja 1,2-litraisella moottorilla, mutta siinä on monipuolisempi varusteltu. Dynamique-versio maksaa 12 890 euroa. Luistoneston ja ajonvakautusjärjestelmän saa lisähintaan, eikä 700 euron panostus tässä kohdassa ole lainkaan turhaa, vaikka Twingo osoittautuikin ajokäytökseltään sopuisaksi.

Pyörät on sijoitettu kauaksi toisistaan, jolloin 3,6-metriseen autoon on saatu venytetyksi lähes 2,4-metrinen akseliväli. Se merkitsee auton kokoon nähden väljiä sisätiloja, jotka oikeastikin riittävät neljälle täysikokoiselle. Viistoperäiseen pikkuautoon ei tunnetusti saa mahtumaan kovin suurta tavaratilaa, ja pieni perustila on korvattava erilaisilla muuntelumahdollisuuksilla.

Kuljettajan näkövinkkelistä katsottuna etuistuin menettelee, mutta pitkällä matkalla istuinosan lyhyys (47 cm) tuntuu heikkona reisitukena, ja pelkästään pakaroiden päällä istuminen puuduttaa paikkoja.

Twingoja valmistavalla tehtaalla Sloveniassa autoihin asennetaan kolmenlaisia moottoreita. Kesyin on 1,2-litrainen kahdeksalla venttiilillä, joka tuottaa 43 kW. Tehokkain on sama moottori 16-venttiilisenä ja turboahdettuna. Tämä TCE 100 -koodilla tunnettu moottori antaa 74 kW:n (100 hv) huipputehon. Tätä moottoria ei tuoda ainakaan näillä näkymin Suomeen. Meillä myytävissä autoissa on 1,2-litraisen bensiinimoottorin 56 kW:n versio.

Renaultilla on suunnitelmissa monia uusia malleja parin lähivuoden tähtäimellä, joista kiinnostavat varmasti ainakin diesel-Twingo, ja 1,6-litrainen pikakiitäjä Twingo RS (Renault Sport).

Vaihteisto on viisinopeuksinen ja sekin on varhaisemmista malleista tuttu. Tehtaalla on tarjolla myös viisivaihteinen robottivaihteisto - eli automatisoitu tavanomainen vaihteisto, mutta se ei ole Suomen tuontiohjelmassa.

Kiihtyvyys sadan nopeuteen otti aikaa 13,3 sekuntia, millä päästään pikkuautojen keskikastiin, ja esimerkiksi kaupunkikulutus 6,5 l/100 km on jo lähellä luokan kärkilukemia.

Ohjaus on hitaassa ajossa miellyttävän kevyt käsitellä ja yrittää palauttaakin omatoimisesti, joskaan ei kovin nopeasti. Syynä on ohjauksen hitaus. Muuten Twingon ohjaus on hyvä, eivätkä jotkut Clioa ja Meganea koskevat moitteet koske sitä.

Maantiellä Twingo kulkee suoraan, ei vaadi ohjailua ja kertoo sopivan ohjausvasteen kautta kuljettajalle tien kallistusten muutoksista.

Alastaron radalla selvitettiin alustan käytös ylinopeudella. Vaatimaton suorituskyky rajoitti joissakin kohdin vauhdin hurmaa,mutta perimmäinen asia tuli selväksi - Twingo on erinomaisen helppo ja eleetön ajettava.

Jarmo Sukava (Tiivistelmä TM:n 10/08 artikkelista, s. 202-207)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Renault Twingo-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto