Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Saab 9-3 Sport Sedan 2,0t Vector

20.11.2002

Voimantunnossa

Saab 9-3 on se auto, joka tuli aikoinaan kovin tutun Saab 900:n seuraajaksi. Jollakin tavalla sukuyhteys jäi kuitenkin etäisemmäksi kuin oli toivottu. Nyt 9-3 on ladattu täyteen uutta virtaa ja puhutaan Saabin historian suurimmasta panostuksesta mallimuutoksen yhteydessä.

Saab 9-3 on olemukseltaan sellainen kuin sen olisi pitänyt kenties olla alun alkaenkin, mutta kuten asiaan kuuluu, se on myös kasvanut ulkomitoiltaan. Uudesta 9-3:sta voi sanoa, että se on kokonaan uusi auto. Saab on lähtenyt kasvattamaan mallejaan suurempaan suuntaa, koska sen mahdollisuudet kilpailla suuria massoja vaativassa Astra-Golf-luokassa ei ole realistinen.

Saabin omistajana General Motors on edellyttänyt sopivien, jo olemassa olevien komponenttien käyttöä uudessa mallissa, ja sellaisia ovat lähinnä pohjalevy ja akselistot sekä tietyt moottorinosat.

Saabin uusi kaksilitrainen moottori on todellakin uusi siinä mielessä, että samanlaista ei ole ollut aikaisemmin käytössä sen paremmin Saabin kuin GM:n muissakaan autoissa. Sen pohjana on GM:n 2,2-litrainen alumiinivaippainen moottori, joka esiintyy vapaastihengittävänä monessa eri yhtiön autossa kuten Opel Speedsterissä, Astrassa ja jenkkipuolella Chevrolet Alerossa.

Ruotsalaiset ovat hyödyntäneet tästä verraten uudesta konstruktiosta lähinnä sylinteriryhmän, tasapainoakselit ja oheistarvikkeita. Moottorissa on kunnon vääntövoimaa lähes kaikkia ajotilanteita varten ja etenkin ohitukset sujuvat todella tyylikkäästi. Ainoa kauneusvirhe moottorin säädöissä oli tarpeettoman hoikka vetoteho lähellä joutokäynnin kierroslukua, mikä johti silloin tällöin pysäköintitilanteissa moottorin sammumiseen. Suorituskyvyn kohdalla kaikki oli niin kuin pitääkin.

Tiivistettynä voi sanoa, että turvallisuus ja hallittavuus ovat vahvasti esillä uudessa 9-3:ssa ilman erityisiä ajotaitoja. Jos halutaan kokeilla auton hallittavuuden rajoja, niin Saab on poikkeuksellisen yhteistyöhaluinen ja mukautuva taitavammankin kuljettajan käsissä.

Maantiellä Saab on leveiden renkaiden takia hieman herkkätuntoinen. Pitkittäiset urat eivät niinkään muuta auton suuntaa, mutta sellaista vihjailevaa nyppimistä ei voi olla huomaamatta.

Niin kuin usein ennenkin on tullut sanotuksi, Saab on tietyllä tavalla tärkeä auto meille suomalaisille. Sen tulemista ja menemistä seurataan tavallista tarkemmin. Nyt uusien mallien myötä on vain käynyt niin, että hinnat ovat kasvaneet autojen myötä. Uusi koeajettu 9-3 maksaa 41 000 euroa eli ei enempää kuin sen kilpailijatkaan.

Saabissa on tutut hyvän auton tunnusmerkit tallella ja sen verran persoonallisuutta, ettei sitä minään metritavarana oikeastaan pitäisikään voida ostaa.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 19/02, s. 162-167)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Osta tai myy. Hae Nettiautossa olevat Saab 9-3-merkkiset autot.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto