Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Seat Ibiza 1,6 Sport

13.10.2008

EPÄILEMÄTTÄ INNOLLA


Jari Kujala, kuva

Seat Ibiza ehti varttua poikkeuksellisen pitkään ennen kuin espanjalaisvalmistaja sai aikaan uudet muodot - eikä kysymyksessä ollut pelkkä vaihtelunhalu.

Uutta Ibizaa on venytetty sen verran, että se ylittää neljän metrin rajan runsaalla viidellä senttimetrillä. Akseliväli on myös entistä pitempi, samoin raideleveys, mikä kasvattavaa sisätiloja ja jämäköittää auton olemusta ja ajettavuutta.

Ibiza tarjoaa riittävät sisätilat neljälle matkustajalle, mutta jos taakse änkeää kolme aikuista, tunnelma on leveyssuunnassa tiivis.

Varustetasoja on kolme, Reference, Stylance ja Sport edullisemmasta kalleimpaan. Rahasta puheen ollen - Ibiza 1,4 Reference maksaa 14 990 euroa ja toisessa päässä on Ibiza 1,9 TDI DPF Sport; 19 460 euroa. Koeajettu 1,6 Sport asettuu hinnaltaan välimaastoon, 17 800 euroa.


Koeajetun Ibizan moottori on tuttu entuudestaan konsernin muista autoista. Sen iskutilavuus on 1 598 cm³ ja teho 77 kW. Suurin vääntömomentti (153 Nm) saadaan kierrosluvulla 3 800 r/min, mutta vääntöä on tarjolla alemmillakin pyörintänopeuksilla tasaisesti ja pienen perheauton liikuttamiseen riittävä määrä.


Koeajetussa Sportissa käytetään hieman paksumpia kallistuksenvakaimia ja jousitus on 25 prosenttia jäykempi kuin perusversiossa.

Seatin ajonvakautusjärjestelmä, luistonesto ja lukkiutumattomat jarrut havaittiin toimiviksi eri ajokokeissa.

Ibiza on maantiellä mainio ajettava - se kulkee ohjaamattakin suoraan ja varmanoloisesti, ja kaarteissa se on kuin kotonaan.

Taajamissa Ibiza on näppärä, helposti luotsattava ja 1,6-litrainen moottorikin on samalla tavalla sulavasti mukana.

Koeajoissa mittaamme melut aina sileällä keskikarkealla asfaltilla, jolla ei ole ajouria tai nastarenkaiden karhentamaa pintaa niin kuin suomalaisilla teillä yleensä. Silti Ibizan ajoäänissä oli ylimääräisiä desibelejä jo hitaillakin mittausnopeuksilla (60 km/h) enemmän kuin joissakin limusiineissa moottoritiellä täydessä vauhdissa.

SEAT Ibiza 1,6 Sport on epäilemättä suunniteltu ja tehty suuren innostuksen vallassa. Sillä on periaatteessa kaikki ne avut puolellaan, joita uudelta autolta pikkuautolta vaaditaan ja odotetaan, mutta myös jotain petrattavaa. Vaikka päivänvalossa huonosti näkyvät mittarit ja sivupeileihin helposti jäävät katvealueet häiritsevätkin aluksi, ne saa toimimaan, mutta Sportin rengasmelusta pääsee vain, jos siirtyy kitkarenkaisiin.

Jarmo Sukava (Tiivistelmä TM:n 18/08 artikkelista, s. 154-159)

Lisää aiheesta:
Seat Ibizaan uusi taloudellinen diesel (28.4.2009)
Seat Ibiza farmarina (4.4.2009)
Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Seat Ibiza-merkkisiä autoja.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto