Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Seat Ibiza Stella 1,2 12V

16.10.2002

Etelän hedelmiä

Ibiza, Seatin myydyin malli, on laitettu täydellisesti uusiin kuosiin. Koeajoimme 1,2-litraisella moottorilla varustetun version, jossa on kolme sylinteriä. Ibiza valmistetaan Espanjassa, se kuuluu saksalaiseen konserniin, mutta siinä on myös jotakin italialaista.

Seat Ibizan kori on täyssinkitty ja sille annetaan 12 vuoden koritakuu. Kolariturvallisuutta on parannettu entistä tukevammilla pilari-, kynnys-, ja pohjan tukirakenteilla. Korinmitoitus on muuttunut eli kasvanut niin kuin näyttää olevan tapana.

Ibiza on kuitenkin edelleen alle neljä metriä pitkä, mikä viittaisi pikkuautoluokkaan, mutta sisätiloista puhuttaessa pikkuautomaisuutta ei huomaa mistään. Mallistossa on tällä hetkellä yksi kori, kaksi varustetasoa (Stella ja Sport), kolme eritehoista bensiinimoottoria ja kolme dieseliä, eli yhteensä kymmenen versiota.

Halvin on 1,2-litrainen Stella E (16 310 euroa) ja kallein 1,9-litrainen turbodiesel Sport (28 170 euroa), mutta 96 kW teholla ja dieselin väännöllä siinä onkin jo urheiluauton suorituskyky. Testiautomme mallimerkinnästä puuttui E-kirjain, ja se merkitsee 430 euron lisähintaa, mutta vastineeksi tulevat ovilukituksen kauko-ohjaus ja sähkötoimiset lasinnostimet etuoviin.

Vakavasti otettavia kolmisylinterisiä henkilöautonmoottoreita on maailmanhistoriassa vähemmän kuin uskoisikaan. Seat Ibizassa tällainen moottori on ensimmäistä kertaa, eikä se ole lainkaan hassumpi ratkaisu. Moottori käy tasaisesti, ja ainoastaan käyntiäänessä on kolmisylinterisille ominainen, hieman epätahtinen pörinä.

Veto on jouheaa, ja auto liikkuu aivan pintakaasulla. Vääntöä on 112 newtonmetriä käyntinopeudella 3 000 r/min. Yli 3 000 r/min käyntinopeudella vääntö putoaa yhtä jyrkästi kun on noussutkin, ja tämän huomaa käytännössäkin.

Hitaasti ajettaessa ohjauksen tehostus vaikuttaa liioitellulta. Ei tarvitse kuin ajatella kääntävänsä, niin auto muuttaa jo suuntaa. Maantiellä Ibiza kulkee suoraan ja ohjauskin on luonteva. Käytös on johdonmukaisen rauhallista yhtälailla moottori- kuin maantielläkin.

Väistökokeessa kaistalta toisella ja takaisin Seat ohjautui erinomaisesti, ja auto käyttäytyi turvallisesti aivan rajanopeuksiin saakka.

Konsernin tuotteena Ibizan alusta noudattaa samoja osia ja rakenteita kuin Polo ja Fabia. Periaatteessa niistä ei ole kuin hyvää sanottavana, koska yleisotsikko tällaisille ratkaisuille on ”asiallinen ja toimiva”.

Jousitus on hyvin kantava ja hallittavuuden kannalta ongelmaton kuormalla tai ilman. Jostakin syystä Ibizan alustan toiminta ei mukavuudeltaan aivan yltänyt kiitettävään arvosanaan.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 17/02, s. 138-143)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Seat Ibiza-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto