Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 5-ov.

23.3.2009

VETOA!


Jari Kujala, kuva

Viime vuonna dieseleiden osuus Octavian myynnistä oli yli 80 prosenttia. Tänä vuonna se ei toistu.

Ajoimme tovi sitten (TM 4/09) farmarikorisen Octavian 1,8-litraisella TSI-moottorilla, joka tarjosi perheautolle vähintään riittävästi kyytiä. Suomen Octavia-mallisto tuntee kuitenkin toisenkin hienon bensiinimoottorin, joka on peräti malliston perusmoottori - nimittäin 90 kilowatiin tehoinen 1,4-litrainen TSI.

Kesärenkailla ajettujen kulutuskokeiden tulokset olivat erittäin positiivisia, sillä todelliset kulutukset olivat todella lähellä ilmoitettuja lukemia. Tasaisella 80 km/h nopeudella bensiiniä kuluu vain 5,2 l/100 km ja vaihtelevalla maantielenkillä vain pari desiä enemmän, joten puhutaan lähes dieselmäisistä lukemista.

Taajamassa turboahdettu bensiinimoottori ei pärjää suhteessa aivan yhtä hyvin, ja eroa tehokkaaseen dieseliin tulee noin litran verran. Toisaalta mitattu taajamakulutus, 7,6 l/100 km, on lähes litran virallista kulutuslukemaa vähemmän.

Suorituskykypuolella ohituskiihtyvyydet ovat linjassa saman koko- ja teholuokan autojen kanssa, ja kuudennen vaihteen kokonaisvälitys on normaaliajoa ajatellen kohdallaan; mistään loikkarista ei puhuta.

Moottorin ja kuusivaihteisen manuaalin yhdistelmä tuntuu myös ajossa erittäin hyvin toimivalta, ja moottorin veto on jäntevää läpi pyörimisnopeusalueen. Moottorissa on panostettu joustavuuteen suuren huipputehon sijasta.

Mittauksissa autosta löydettiin myös parannettavaa. Esimerkiksi melun puolesta kirittävää olisi ainakin kolmen desibelin verran, sillä moottoritienopeudessa äänenpaine on jo yli 70 desibeliä. Jostain syystä viisiovisessa korissa tasaisen taustamelun päälle nousee alustaäänistä muodostuva, selvästi erottuva resonanssisointi, joka puuttui aiemmin ajetusta farmarista.

Nähdyn perusteella on syytä olettaa, että Octavian vahvasti dieselvoittoinen myynti tulee muuttumaan. Koeajettu, lähes hinnat alkaen -malli kiinnostanee varttuneempia ostajia, ja tuhannen euron lisäinvestoinnilla auto muuttuu perheellisen arvostamaksi farmariksi. Varustetason puolesta Ambiente riittää useimmille, eikä hienosti toimiva käsivalintainen vaihteisto anna aihetta DSG:n ostoon.

Tapio Koisaari (tiivistelmä TM 6/09:n artikkelista, s. 32-33)

Lisää aiheesta:
Skoda Octavian vuosikerta 2010 myynnissä (6.5.2009)
Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat Skoda Octavia-merkkiset autot Nettiautosta.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto