Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Smart cabrio&passion

11.7.2001

Pätkä autoilun historiaa

Smart on kuin auton puolikas - äkkiä katsoen pieni päältä ja pieni sisältä. Mutta kun siihen tutustuu tarkemmin, joitakin ennakkokäsityksiä on pako muuttaa. Mihin suuntaan?

Smart on mielenkiintoinen pikkuauto, jonka suunnittelun takana ovat alunperin sekä Mercedes-Banz että sveitsiläinen kellotehdas Swatch. Suunnitteluvaihe oli tapahtumarikas, mutta vuonna 1998 Smart pääsi sarjatuotantoon. Ensimmäiset autot olivat umpikorisia ja taakse oli sijoitettu 33 kW:n (45 hv) kolmisylinterinen ahdettu voimanlähde ja kuusinopeuksinen vaihteisto.

Yhteispaineruiskutteinen diesel tuli pari vuotta sitten syksyllä - ja nyt päästään asiaan - kangaskattoinen cabrio viime vuoden helmikuussa.

Siinä on myös kolmisylinterinen ahdettu moottori, mutta tehoa on nostettu 40 kW:iin ja tarjolla on lyhytaikaisiin ohituksiin vielä ylimääräinen voimalatinkikin, overboost. Smartin kori on terästä ja muistuttaa olemukseltaan kananmunan kuorta, kun päällykset kuoritaan pois. Se on rakenteeltaan yllättävän vahva. Tästä kertoo esimerkiksi törmäyskoe, jossa Smart ajetaan kulmittain nokikkain C-sarjan Mercedeksen kanssa.

”Pintapellit” ovat muovia ja niitä voi hankkia valmiiksi maalattuina ja vaihtaa kulloisenkin asukokonaisuuden tai mielialan mukaan jopa tunnissa. Millaista sitten on ajaminen tälläisellä pätkäautolla? Uusimmasta Tekniikan Maailmasta voit lukea lisää.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 12/01, s. 140-145)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Smart cabrio&passion-merkkinen auto.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto