Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

smart forfour 1,5 passion

7.7.2004

Mercedeksen mandaatilla

Smart forfour on DaimlerChrysler-yhtymän uusi pikkuauto, ja tämä yhteys tunnettuun sukuun tuodaan mieluusti esille. Forfourissa ei ole kuitenkaan yhtään osaa kummankaan merkin autoista. Se on lähtenyt liikkeelle puhtaalta pöydältä puhtain niskoin ja kauluksin.

Uuden forfourin taustoista sen verran, että ne valmistetaan Hollannissa NedCar-nimellä tunnetussa tehtaassa. Sanotaan, että noin 40 prosenttia forfourin ja Mitsubishi Coltin osista on samoja. Autolla on pituutta 3,75 metriä, leveyttä 1,68 metriä ja korkeutta 1,45 metriä. Akseliväli on 2,5 metriä eli verraten paljon auton kokonaispituuteen nähden.

1,1-litraisella moottorilla varustettu ”hinnat alkaen” -malli maksaa 17990 euroa.Testissä ollut forfour maksaa 24190 euroa. Siihen kuuluu passion-varustelu ja puolitoistalitrainen 80 kW:n bensiinimoottori viisivaihteisella manuaalivaihteistolla. Saatavana on myös kuusivaihteinen vaihteisto, jossa on vaihtoautomatiikka käsinvaihtomahdollisuudella samalla tavalla kuin pikku-smartissakin, mutta tätä vaihtoehtoa ei näy ainakaan vielä meikäläisessä hinnastossa. Ylväimmilläänkin forfourin perusvarusteluun jää joitakin puutteita. Esimerkiksi radion asennusvalmius puuttuu, radiosta tai soittimista puhumattakaan. Ne saa luonnollisesti lisähintaan, vaikka hyvin moneen huokeampaankin autoon ne kuuluvat automaattisesti.

Toisaalta forfourissa on kivoja, toimivia ja turvallisuutta lisääviä asioita. Sellaisia ovat takaistuimen säädöt, kattoikkuna aurinkoverhoilla, kaksivärimaalaus, ajonvakautusjärjestelmä ja luistonestojärjestelmä.

Yksikään kolmesta mallistoon kuuluvasta bensiinimoottorista ei ole ollut aikaisemmin missään autossa käytössä, vaan ne ovat kokonaan uusia. Vaikka Mitsubishi on ne suunnitellut, moottorit valmistetaan emoyhtiön uudella tehtaalla Saksassa Kölledassa. Puolitoistalitraiset cdi-dieselit (50 ja 70 kW) ovat Mercedeksen suunnittelemia.

Moottori vetää puhtaasti joutokäynniltä alkaen, ja vaikka se ei tunnu erityisen väkevältä, niin osakaasulla liikkuminen on vaivatonta. Kiihtyvyys on kierroksia käytettäessä hyvä, eikä ohituskiihtyvyyksissäkään ole valittamista.

Smartilla ei tarvinnut monta kymmentä metriä ajaa, kun tietty alustan tiukkuus tuli esille. Mistään keinuvasta lullasta ei siis ole kysymys. Renkaat poimivat tienpinnan epätasaisuudet hitaasti ajettaessa halukkaasti esille, ja tässä toiminnassa oli havaittavissa ylimääräistä topakkuutta, aivan kuin rengaspainetta olisi kuormaan nähden rutkasti liikaa. Tarkistus osoitti, että valmistajan ilmoittamat 2,2 baaria olivat juuri kohdallaan. Huomattiin myös, että alkuperäisten 195/50 R15 -renkaiden tilalle oli vaihdettu valinnaiset 205/40 R16 -renkaat. Siinä saattaa olla syy pintakovuuteen, koska ensitestin mukaan vakiorenkailla ajo oli miellyttävämpää. Niitä meillä ei nyt ollut mahdollisuutta kokeilla.

Hitaasti ajettaessa ohjaus on riittävän kevyt käsitellä, mutta palautus on sen verran heikkoa, että kulmissa joutuu pyöriä oikaisemaan käsivoimin. Kuitenkin nopeuden myötä palautukseen tulee pontta, ja jo maantienopeuksilla ohjaus palauttaa ja keskittää automaattisesti, tehokkaasti ja tarkasti. Auto kulkee siis suoraan holhoamatta. Myös ohjauksen tehostusta on sopivan vähän mukana tienopeuksilla, ja ratista on terve yhteys pyörien kautta ajoradan pintaan. Väistökokeessa ohjaustehostus hieman jätätti, eli rattia joutui kääntämään kovemmalla voimalla kuin nopeus edellytti. Aivan väistötilanteen alussa takarenkaiden ote aavistuksen verran oheni, mutta mitään ei ehtinyt tapahtua, kun ESP-ajonhallintajärjestelmä jo puuttui peliin.

Toisin kuin smartilta merkin Forfourilta ei kilpailua puutu, vaikka sen kilpailijoita ei ole helppo rajatakaan. Joka tapauksessa sen on otettava markkinaosuutensa muilta merkeiltä, ja siihen sillä on muutama vahva ase. Nimittäin ulkonäkö, olemus ja perhetaustat. Siis pitkälle makuasioita ja arvostuskysymyksiä. Niillä sen on pärjättävä, koska mittaustuloksilla tai kaupallisilla arvoilla se ei pysty kilpailijoitaan nujertamaan.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 12/04, s. 138-143)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat smart forfour-merkkiset autot Nettiautosta.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto