Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Subaru Impreza 2,0R

5.12.2007

Tavallisen erikoinen auto


Jari Kujala, kuva

Ihminen, joka tarvitsee nelipyörävetoisen auton, ei ole pelkästään maastureiden armoilla. Subaru Impreza on tuttu nimi, mutta nyt kori ja sisustus on pantu uusiksi. Tekniikka on kuitenkin ennallaan, ja juuri siitä Subarut tunnetaankin.

Hinnaltaan Subaru Impreza on kohtuullinen, kun ottaa huomioon, että kyseessä on neliovinen ja nelipyörävetoinen auto. Imprezan uusi malli perustuu Subaru Legacyn perusrakenteeseen, ja tämän ansiosta myös akseliväli on kasvanut. Korin muodot ovat entistä pyöreämmät, ja keulan etuylitys on silmäänpistävän runsas.

Mallistoon kuuluvat koeajettu 2,0R ja sen Sport-versio joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Näiden lisäksi tarjolla on kalleimpana versiona 2,5 WRX ja ”hinnat alkaen” -mallina 1,5R.

Uuden perusrakenteen etuna on yhdeksän senttimetriä kasvanut akseliväli, joka vaikuttaa ajettavuuteen ja sisätiloihin positiivisesti. Subarulla on pituutta 4,4 metriä, joten se on tuttua Golf-Corolla-luokkaa suurempi. Viistosta peräpäästä johtuen tavaratilan vetoisuus on vain 270 litraa. Se on noin sata litraa vähemmän kuin yleensä vastaavan kokoluokan sedan-korisissa autoissa.

Edessä on hyvin tilaa, ja ajoasento löytyy hakematta. Pääntilaa on kokonainen metri, ja etäisyyttä polkimiin on niin paljon, että kaksi metriäkään ei ole mikään raja-arvo kuskin pituudeksi. Tästä huolimatta istuimen ja ohjauspyörän säädöissä on otettu myös pienemmät ihmiset huomioon.

Ajonvakautusjärjestelmä ja luistonesto ovat vakiovarusteita, samoin mäkipidätin.

Koeajettu kaksilitrainen moottori on entuudestaan tuttu, mutta siihen on tehty muutoksia.

Tehoa on pudotettu 118 kW:sta (160 hv) 110 kW:iin mutta vääntömomenttia on kasvatettu 10 Nm, eli nyt sitä on enimmillään 196 Nm käyntinopeudella 3 200 r/min. Muuttuvalla imuventtiileiden ajoituksella vääntökäyrästä on saatu tavallaan kaksiosainen. Alakierroksilla sitkeyttä on vähemmän ja lähestyttäessä maksimiväännön kierroslukua käyrä ponnahtaa selvästi ylemmäksi.

Ratin takana asian kokee niin, että liikkeelle lähdöissä voimaa on niukasti tarjolla ja kaksilitrainen moottori vaikuttaa paremminkin joltain puolitoistalitraiselta.

Sama seikka huomattiin jo edellisessäkin Imprezan koeajossa (TM 1/06). Kierrosten myötä tehon tunne kasvaa ja kiihtyvyyskin on sellainen, jota 150- hevosvoimaiselta moottorilta sopii odottaakin.

Imprezan neliveto on samanlainen kuin aikaisemmissakin malleissa, mutta koeajetussa manuaalivaihteisessa versiossa on myös erikseen kytkettävä alennusvaihde. Tavallisessa ajossa välityssuhteen muutoksella ei ole merkitystä tai erityisempää käyttöä, mutta esimerkiksi perävaunun vedossa se puolittaa mukavasti vaihteiden välit. Myös suorituskyky oli tiheällä välityksellä aavistuksen parempi.

Subarun ohjaus toimii. Ratin kautta saa pyöriin hyvä yhteyden, ohjaus palauttaa halutulla ponnekkuudella ja keskittäminen tapahtuu automaattisesti.

Ajonopeudesta 100 km/h Impreza pysähtyi 39,9 metrin matkalla ja alle kolmessa sekunnissa, mikä on erinomainen saavutus. Miettikääpä tätä: kiihdytys 100 km/h nopeuteen ottaa aikaa noin 10 sekuntia, mutta auton saa pysäytettyä alle kolmessa sekunnissa.

SUBARU Impreza 2,0R on uusista kuorista huolimatta tutun tuntuinen. Takana jalkatilaa on entistä enemmän, mutta jotenkin Impreza viestittää, että se on kuljettajan auto.

Impreza on maantiellä oivallinen ajaa, ja mutkaosuudella neliveto rauhoittaa menoa, vaikka tien liukkaus tai ajonopeus eivät olisikaan ihan kohdallaan. Myös hyvät ajovalot varmistavat, että matkaan voi lähteä, olipa keli millainen tahansa.

Jarmo Sukava (Tiivistelmä TM:n 22/07 artikkelista, s. 180-185)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Subaru Impreza-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot