Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Subaru Justy 1,0 Sport

2.5.2008

MONI-ILMEINEN JUSTY


Jari Kujala, kuva

Subaru Justy on monille tuttu auto,vaikka sitä ei ole vuosiin tuotukaan maahan. Nyt se on jälleen listalla, mutta kovasti erimakuisena kuin ennen.

Subaru Justy luokitellaan pikkuautoksi, mutta ei kaikkein pienimpiin vaan B-segmenttiin kuuluvaksi. Pituutta sillä on 3,6 metriä, leveyttä 1,67 metriä ja korkeutta 1,55 metriä. Justy painaa 965 kiloa, eli se on yksi harvoista alle tonnin painoisista henkilöautoista.

Joku on sanonut, että pikkuauton pitää olla kolmiovinen, koska muuten ovista ja oviaukoista tulee liian pienet täysikasvuiselle, mutta tämä ei pidä Justyn kohdalla paikkaansa. Se on viisiovinen auto, ja kokoonsa nähden siinä on verraten pitkä akseliväli, niin että riittävän suuret oviaukot on saatu mahtumaan kylkiin.

Auto on rekisteröity viidelle. Takaistuimella on leveyttä 126 cm ja selkänojalla 122 cm. Luvuista näkyy, että harteikkaita tyyppejä taakse mahtuu vain kaksi. Istuimet on mitoitettu tavallisen henkilöautokaavan mukaan.

Hyvien sisätilojen jälkeen tavaratilan koko näyttää entistä pienemmältä, mutta 210 litran vetoista konttia ei voi kehua suureksi hyvällä tahdollaankaan.

Subaru Justy lähtee liikkeelle kahdella versiolla, jotka on hinnoiteltu niin, että huokein Basic maksaa 13 900 euroa ja hieman monipuolisemmin varusteltu Sport 14 700 euroa.

Justyn kokonaan alumiinivaippainen kolmisylinterinen bensiinimoottori painaa vain 67 kiloa. Muutenkin painoa on pudotettu käyttämällä muovia muun muassa imusarjassa ja venttiilikoneiston kannessa.

Suurin teho (51 kW) saadaan 6 000 r/min pyörintänopeudella. Vääntömomenttia eli moottorin vetositkeyttä on onnistuttu jakamaan tasaisesti koko käyttökierroslukualueelle, ja tämä on paljolti muuttuvan imuventtiilien ajoituksen ansiota.

Viisinopeuksinen vaihteisto on välitetty meikäläiseen tiestöön sopivaksi niin, että kolmosvaihde sopii hyvin ohitusvaihteeksi maantiellä. Kokonaisuudessaan ohituskiihtyvyys suuremmilla vaihteilla on vaatimatonta, eli on viisainta totutella vaihtamaan rivakasti pienemmälle ennen ohitukseen lähtöä.

Maantielläkään Justyn moottori ei tunnu ahdistuneelta vaan vetää irtonaisesti, jos vain kuljettaja hallitsee kierrosten käytön mäki- ja ohitustilanteissa.

Jousitus on hitaassa ajossa nypyttävä eli pienet epätasaisuudet tuntuvat. Pieneen autoon monessa mielessä järkevä rengaskoko 175/65 R 14 ei menoa pehmennä, vaikka niin luulisi.

Heti kun jousitusta on ehtinyt luulla kovaksi, se tuntuukin painuvan heitoissa havaittavasti, ja auto myös kallistelee helposti.

Sinänsä edullisen alustavirityksen lisäksi Subaru kaipaisi ESC-ajonvakautusjärjestelmän. Vaikka kaikki eivät sellaista haluaisikaan, niin lisävarusteena sellainen pitäisi ainakin olla tarjolla.

Maantiellä sähkötehosteinen ohjaus tuntuu hyvältä ja mutkaosuudet hoituvat hienosti. Pitkillä suorilla huomaa ohjauksen keskityksessä puutteen.

Jarmo Sukava (Tiivistelmä TM:n 9/08 artikkelista, s. 170-175)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Subaru Justy-merkkisiä autoja.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot