Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Subaru Legacy STW 2,5i-S Lineatronic

2.12.2009

JUHLAMALLI


Jari Kujala, kuva

Subaru Legacy täytti pyöreitä vuosia ja sai ikään kuin merkkipäivänsä kunniaksi päälleen uuden kostyymin ja uutta tekniikkaa.

Edullisin Subaru Legacy on kaksilitraisella 110 kW:n bensiinimoottorilla varustettu sedan, ja siitä pyydetään 31 760 euroa. Saman tehoisen kaksilitraisen dieselin saa 1 600 euron lisäpanostuksella. Farmarin eli STW:n lähtöhinta on 33 445 euroa, ja hinnakkain, koeajossa ollut malli maksaa 42 250 euroa. Siinä hintaa nostavat 2,5 litran bensiinimoottori ja CVT-automaattivaihteisto. Dieselmoottorin yhteyteen automaattivaihteistoa ei ainakaan toistaiseksi ole saatavana.

Koeajoauton 2,5-litrainen moottori tuottaa 123 kW (167 hv). Väännön huippu saavutetaan verraten korkeilla kierroksilla, ja alakierrosten vääntöä on yritetty parantaa muuttuvalla imuventtiilien ajoituksella. Uusi portaaton vaihteisto tekee kuitenkin huomattavan palveluksen pitämällä moottorin kierrokset aina sopivalla tehoalueella. Vaihde kytkeytyy äänettömästi, ja liikkeelle lähtö on pehmeän tasainen.

Suorituskykymittauksissa parhaaseen paikaltaan kiihtyvyyteen päästiin käyttämällä vaihteiston portaatonta eli CVT-aluetta. Sitä vastoin ohituskiihtyvyydet hoituivat nopeimmin D-alueella, mikä tarkoittaa kuutta esivalittua kiinteää, mutta automaattisesti vaihtuvaa välitystä. Näitä kuutta välitystä voi käyttää myös manuaalisesti ohjauspyörän takana olevista siivekkeistä tai perinteisesti lattialle sijoitetusta valitsimesta.

Subaru käyttää erilaisia ratkaisuja nelivetojärjestelmän toteutuksissa. Perinteisen automaattivaihteiston yhteydessä käytetään planeettapyörästöä voimanjaossa etu- ja takapyörien välillä, mutta CVT-vaihteiston kanssa on hydraulitoiminen monilevy- eli lamellikytkin.

Auton olemusta hallitsevat Sport-varustukseen kuuluvat Bilstein-iskunvaimentimet ja 225/45 R18 -renkaat, jotka sopivat tänne urien ja kuoppien luvattuun maahan odella huonosti. Todennäköisesti vakioiskunvaimennus ja 2,5i-moottoriseen autoon kuuluvat 205/50 R17 -pyörät olisivat kiinnittäneet huomattavasti vähemmän negatiivista huomiota, puhumattakaan kaksilitraisiin versioihin tarkoitetuista asiallisen kokoisista 205/60 R16 -pyöristä.

Maantiellä ajettavuus on parempi, ja Subarun tuttu ominaisuus eli kyky kulkea suorilla osuuksilla suoraan on iloksemme tallella.

Vahva yliohjautuvuus on tuttu ilmiö takavuosien Subaruista, se saatiin sittemmin jo melko hyvin kuriin, mutta nyt se on ilmestynyt jälleen. Onneksi ajonvakautus kuuluu Legacyn vakiovarustukseen, mutta vielä suurempi onni olisi, jos yliohjautuvuus saataisiin korjatuksi alustakomponentteja vaihtamalla.

SUBARU Legacy STW 2,5-i Lineatronic on, kuten sanottu, monikäyttöinen kartanoauto, jossa on mallimuutoksen ansiosta hyvät tilat neljälle kookkaalle tai viidelle pienemmälle ihmiselle.

Ajettavuus on periaatteessa hyvä - ohjaus toimii, ja auto kykenee kulkemaan suoraankin, mikä ei ole kovin yleistä, mutta Sport-varustuksen ainakin Suomen olosuhteisiin epäonnistunut rengasvalinta peittää hyvät ominaisuudet helposti alleen. Myös ajonvakautuksella korjattu taipumus takapyöräluistoihin rajuissa väistöissä olisi ensin korjattava perinteisin keinoin, joita kyllä löytyy.

Jarmo Sukava (tiivistelmä TM:n 22/09 artikkelista, s. 132-137)

Lisää aiheesta:
Subaru Legacy (2003-2009) (2.12.2009)
Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Subaru Legacy-merkkisiä autoja.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto