Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Suzuki Ignis 1,5 VVTi 4GRIP

3.3.2004

Nelivetoinen käyttöliittymä

Uusi Suzuki Ignis 4GRIP on motorisoitu nelivetoinen käyttöliittymä, jolla pystyy hoitamaan yhteyksiä silloinkin, kun parkkiruutu on aurattu mottiin eikä renkaiden alle tunnu löytyvän pitoa.

Ignis on Suzukin suunnittelema, ja malli on tuttu jo vuosituhannen vaihteesta, mutta näitä Japanissa valmistettuja versioita ei Suomeen tuotu. Ensimmäiset Euroopassa tehdyt Ignisit valmistuivat kesäkuussa 2003, ja autot esiteltiin yleisölle Frankfurtin näyttelyssä syyskuussa ja melkein samaan aikaan myös täällä.Nyt koeajettu Ignis on muotoilultaan uusi, mutta perustuu tietyiltä teknisiltä osiltaan Suzuki Lianaan. Osa kojelaudasta sitä vastoin on Opelista tuttua.

Olemukseltaan Ignis tuo mieleen pienen tila-auton ja maasturin yhdistelmän - onhan siinä 15 tuuman pyörillä maavaraakin peräti 17 senttiä. Malleja on tarjolla kaksi, etuvetoinen 1,3-litraisella moottorilla ja nelivetoinen 1,5-litraisella. Ignis on 3,77 metriä pitkä, leveyttä on hieman yli 1,6 metriä ja korkeutta runsaat puolitoista metriä. Koeajettu 4GRIP on varustettu kattokaarilla ja helmalevikkeillä, jotka lisäävät korkeutta ja leveyttä muutamilla senteillä.

Ignis 4GRIP-varustetaso on verraten monipuolinen. Siihen kuuluvat muun muassa ilmastointi, RDS-radio/CD-soitin, sävylasit, kuljettajanistuimen korkeuden säätö, hetkellisen polttoaineenkulutuksen näyttö, ulkoilmanlämpömittari ja monenlaista muuta. Turvavarusteita ovat muun muassa turvatyynyt ja sivuturvatyynyt edessä, aktiiviset pääntuet, Isofix-lastenistuinkiinnikkeet takana, ABS-jarrut ja EBS-elektroninen jarruvoimanjako.

Suzuki Igniksen moottori on puolitoistalitrainen, ja sen huipputehoksi on mitattu 73 kW eli yhtä vaille 100 hevosvoimaa. Vääntöä on 133 Nm, mikä ei ole kovin paljon, mutta olennaisempaa on, että vääntökäyrästä on onnistuttu virittämään. Moottori on lähtökohdaltaan samanlainen kuin Suzuki Lianan 1,6-litrainen eli viimeisintä tekniikkaa, mutta lyhentämällä iskunpituutta viisi millimetriä iskutilavuus on pienennetty tarkalleen sanottuna 1 490 kuutiosenttimetriin. Ignis 4GRIP kiihtyy kokoisekseen hyvin, ja moottorin luonteessa on juuri tavalliseen ajoon sopivaa sitkeyttä. Korkeilla kierroksilla tehoa ei enää ole samalla tavalla, ja toisaalta myös ohituskiihtyvyys suuremmilla vaihteilla venyy melkoisesti.

Viskokytkin on mainio ratkaisu Ignisin kaltaiseen kevyeen yleisautoon - yksinkertainen, toimiva, eikä ainakaan tehdastasolla kallis. Auto on normaaleissa ajotilanteissa etuvetoinen ja muuttuu silmänräpäyksessä nelivetoiseksi, jos etu- ja takapyörien pyörimisnopeuksien ero yhtään kasvaa. Toisin sanoen, jos etupyörät alkavat luistaa vedätettäessä. Siirtyminen nelivedolle tapahtuu huomaamatta. Vedätettäessä ohjaus tuntuu hieman takertelevan ja palautusmomentti vaihtelee.

Suzuki Ignis 1,5 VVTi 4GRIP maksaa 20 100 euroa. Se on Suomen edullisin uusi nelivetoauto, mutta hinta ei suinkaan ole Igniksen ainoa hyvä ominaisuus. Siihen on helppo astua ja istua, se lähtee vaivatta liikkeelle, eikä sen liikkeellä pidossa ole ongelmia. Se on ajon jälkeen helppo pysäköidä, koska näkyvyys on hyvä. Mitä huonompi keli, sitä enemmän näitä asioita huomaa arvostavansa, jolloin eräät epäkohdatkaan eivät tunnu niin merkittäviltä.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 5/04, s. 154-158)

Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Katso myytävänä olevat Suzuki Ignis-merkkiset autot Nettiautosta.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto