Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Suzuki Splash 1,0 GLS

5.11.2008

Pienestä kiinni

Suzuki Splash

Suzuki on kehittänyt Swiftin perusrakennetta hyödyntäen pienen monikäyttöauton, jolla on verraten erikoinen mallinimi, Splash (räiskiminen, roiskiminen). Huolella suunnitellun auton kohdalla ei monikaan käyttäisi tuota nimeä, ellei siihen sitten löydy joitakin perusteluja.

Työtä on tehty yhdessä Opelin kanssa, jolloin lähes samasta muotista saatiin kaksi uutuutta – Suzuki Splash ja Opel Agila. Teknisesti ne ovat identtiset, mutta nokkapelti, lokasuojat, ajovalot ja puskurit on muotoiltu molemmissa hieman erinäköisiksi.

Moottoreita tuotannossa on kolme erilaista. Bensiinikäyttöiset ovat litrainen kolmisylinterinen ja 1,2-litrainen nelisylinterinen sekä kolmantena 1,3-litrainen turbodiesel, mutta sen menekkiin Suomen markkinoilla ei tässä autoluokassa uskottu.

Splash maksaa pienemmällä moottorilla 12900 euroa, 1,2-litrainen on tonnin kalliimpi, ja ESC-ajonvakautusjärjestelmä näihin tulee lisää hintaa 700 euroa.

Splashillä on pituutta 3,72 metriä ja akseliväliä 2,36 metriä. Tähän väliin on saatu sopimaan hyvät tilat neljälle, ja viideskin mahtuu mukaan, ellei ole kovin suurta kokoluokkaa.

Takana on reilusti jalkatilaa, ja istuin mahdollistaa ryhdikkään asennon, joka tuntuu rennolta, vaikka istuinosa onkin lyhyt ja muotoilu laimeaa.

Splashin tavaratila on VDA-mittauksen mukaan 178-litrainen ja TM-mittauksen mukaan vähän suurempi. Se johtuu siitä, että kontin pohjalla on lähes 40 litran vetoinen ”piilotila”, jonka laskimme perustilaan kuuluvaksi.

Kuten pienissä autoissa yleensäkin, ahdasta konttia täydennetään ottamalla takaistuintilat tavaroille, ja tällä keinolla saadaan myös Suzukiin kuljetustilaa toista kuutiota.

Suzukin varustelu on määrällisesti sillä tasolla, että tavallinen autonkäyttäjä tulee sen kanssa mainiosti toimeen. Laadullisesti vahvimmin huomio kiinnittyi ajovaloihin, jotka näyttävät suurilta ja kirkkailta, mutta valoteho voisi olla parempi.

Turvatyynyjä on kuusi eli etu-, sivu- ja ikkunaturvatyynyt. Edessä turvavöissä on kiristimet vyövoiman rajoittimilla sekä yläkiinnikkeiden korkeuden säätö, mikä on mainio asia eripituisia ihmisiä ajatellen.

Kiihtyvyys paikalta ja ohituksissa eri vaihteilla on eräs verkkaisimmista tässä kokoluokassa. Viitosvaihteella auto ei tahdo enää kiihtyä muuten kuin alamäissä.

Ohitukset on hoidettava niin, että kolmosvaihteen käyttöalue riittää, koska suuremmilla vaihteilla matkaa ja aikaa kuluu paljon. Tasakaasulla ajettaessa tehon puutetta ei välttämättä huomaa, mutta ei myöskään sitä lisätehoa, jota kaasunpainalluksen odottaisi antavan.

Suzuki Splashin alustarakenne on peräisin Swiftistä, mutta periaatteessa samanlaisia näkee useimmissa henkilöautoissa. Edessä on joustintuet kierrejousin ja takana on yhdystukiakseli, mikä tarkoittaa yksinkertaista, mutta toimivaa pyörientuentaa.

Swiftissä jousituksen viritys todettiin mukavuusmielessä onnistuneeksi, vaikka kevyellä kuormalla siinä olikin annos turhaakin napakkuutta. Maantiellä jousituksen toiminta tasaantuu, mutta ohjauksen keskialueella on edelleen jotain epäselvää.

Väistökokeessa neljän henkilön kuormalla pyörät pysyivät hyvin maassa kiinni melkoisesta kallistelusta huolimatta. Paluuvaiheessa omalle kaistalle takapyörien ote oheni sen verran, että peräpää asettui lievään luistoon, mutta tilanne säilyi helposti hallittavana.

SUZUKI Splash 1,0 GLS on näppärä taajama-auto ja sopivasti modernin näköinen. Sen parhaita puolia ovat sisätilat neljälle ja pikkuautoon riittävä varustelu. Nupukivetystä lukuun ottamatta ajoäänetkään eivät ole pahimmasta päästä.

Litrainen moottori on ehkä tämän ketjun heikoin lenkki sanan varsinaisessa merkityksessä. Se on haluttoman tehoton melkein kaikilla ajonopeuksilla – erityisesti maantiellä, ja silti ruokahalu on kuin suuremmillakin moottoreilla.

Jarmo Sukava (tiivistelmä TM:n 20/08 artikkelista, s. 162-167)

Lisää aiheesta:
Splashiin uusi moottori ja automaattivaihteisto (26.1.2009)
Lue juttu Lue juttu
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Selaa myynti-ilmoituksia ja löydä oma Suzuki Splash-merkkinen auto.

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot