Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM koeajo

Suzuki Swift 1,2 VVT GL

13.4.2011

JATKOA EDELLISEEN


Jari Kujala, kuva

Uuden Swiftin ulkonäkö on huvittavan lähellä edeltäjäänsä. Kun auton kanssa tekee lähempää tuttavuutta, huvittavuus vähenee, mutta hymy jää silti päälle. Swift on oikea ajajan auto.

Pinnan alla muutoksia on kuitenkin tapahtunut sitäkin enemmän, ja myös ohjaamon ilme on uusi. Moottorivaihtoehtoja on Euroopassa tasan kaksi, mutta Suomessa toinen niistäkin on jätetty pois. Dieselien myynti tässä kokoluokassa on Suomessa niin vähäistä, ettei resurssien tuhlaaminen siihen kannata. Niinpä uusi 1,2-litrainen bensiinimoottori ottaa täyden vastuun Swiftin liikuttamisesta.

Kolme eri versiota hinnastosta sentään löytyy, sillä autoa on tarjolla sekä kolme- että viisiovisena versiona, ja automaattivaihteistokin on saatavilla viisioviseen koriin. Hinnastoissa voi lisäksi vielä kummitella nelivetoversio 1,3-litraisella moottorilla, mutta siinä on kyse edellisen sukupolven viimeisistä varastoon jääneistä autoista.

Vaikka ulkomuoto on hämäävän yhtenäinen edeltäjän kanssa, ovat sisätilat venähtäneet sopivasti. Yhdeksän senttiä kasvaneesta kokonaispituudesta viisi sijoittuu akselien väliin, ja ne on käytetty tehokkaasti matkustamon pidentämiseen.

Nelisylinterinen moottoriuutuus on iskutilavuudeltaan 1 242 kuutiosenttimetriä, eli 86 kuutiota edellistä vähemmän.

Silti suoritusarvot ovat käytännössä entisellään. Tehoa on tullut yksi kilowatti lisää, ja vääntömomentti on kasvanut kahdella newtonmetrillä. Molemmat arvot tosin esiintyvät hieman aikaisempaa korkeammilla moottorin pyörintänopeuksilla.

Viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto on varustettu selkeällä vaihteensiirrolla, ja kaasun ja kytkimen yhteiskäyttö toimii moitteitta.

Auton ja moottorin mittakaavan huomioiden eteneminen on innostunutta ja innostavaa. Positiivista on myös se, että raskaallakaan kaasujalalla on vaikea aiheuttaa kovin suuria polttoainekustannuksia.

Rakenteellisesti Swift on aivan tavallinen pikkuauto, kun etujousituksessa käytetään joustintukia ja takana edullista yhdystukiakselia. Ohjaustehostin on polttoainetta säästävään nykytyyliin toimintaperiaatteeltaan sähkömekaaninen.

Swiftissä alusta on tomeran jäykkä, mutta pintakovuudesta on onnistuttu leikkaamaan sopivasti siivu pois. Kallistelu on kurissa, muttei pakkopaidassa. Takapuolituntuma on kunnossa, ja auto tottelee kuljettajan käskyjä tunnontarkasti.

Swiftin moottorin ominaisuuksien tapaan alustasuunnitteluakin osaa todella arvostaa vasta, kun näkee ja kokee auton toiminnan äärirajoja lähestyttäessä. Swift suoriutuu väistökokeesta lähes leikiten.


Lataa korkean resoluution video (44 Mt)>>

SWIFT ohjautuu väistökokeessa erinomaisesti jopa täydellä kuormalla. Auton keula kääntyy juuri sinne, minne etupyörillä näyttää, ja ajonvakautus pitää takapyöräluistot sopivasti kurissa.

Jussa Nieminen (tiivistelmä TM:n 8/11 artikkelista, s. 130-135)

Lisää aiheesta:
Talviauto 2012: Esittelyssä SUZUKI SWIFT 1,2 VVT HOT CHILI 5-OV. (9.2.2012)
Suzuki Swift (2004-2010) (3.5.2011)
Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Autoa hakemassa? Selaa Nettiauton Suzuki Swift-merkkisiä autoja.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto